Hödlmayr Logistics: “We zijn veel meer dan een transporteur”

 17/09/2015  Yannick Haesevoets  News Transport, Economie
Hödlmayr Logistics: “We zijn veel meer dan een transporteur”

HN Autotransport in Tongeren, met een marktaandeel van 41 procent de belangrijkste autotransporteur van ons land, heet voortaan Hödlmayr Logistics. Klinkt logisch, aangezien het bedrijf sinds 1990 volledig in handen is van de Oostenrijkse Hödlmayr Group. Toch is er meer aan de hand. Michael Geschke, Regional Managing Director, blikt samen met ons vooruit.

Hödlmayr International, in 2014 goed voor een omzet van 220 miljoen euro, is al ruim 60 jaar gespecialiseerd in autotransport en aanverwante diensten. Het familiebedrijf, opgericht in 1954, telt 1.600 werknemers en vervoert meer dan anderhalf miljoen auto’s per jaar, waarvan 100.000 per trein. Verspreid over Europa beschikt de groep over een opslagcapaciteit voor 75.000 wagens. Hödlmayr nam in 1990 HN Autotransport over van Hessenatie en geeft de Tongerse vestiging na 25 jaar nu officieel de naam van het moederbedrijf. “We zijn aanwezig in zestien landen en doen het overal zo”, zegt Michael Geschke, die vorig jaar de leiding in de Benelux in handen kreeg. “Daarmee geven we een signaal aan onze klanten, maar ook aan onze medewerkers. Ze moeten weten dat ze bij de groep horen.”

Hödlmayr Logistics vervoert 41 procent van de in België verkochte auto’s en heeft een opslagcapaciteit van 142.000 m², wat neerkomt op 5.700 parkeerplaatsen. De helft daarvan is overdekt met zonnepanelen – Hödlmayr heeft een van de grootste zonneparken van België, genoeg om 1.200 gezinnen van elektriciteit te voorzien. Onlangs investeerde het bedrijf in een betere treinverbinding, in een eigen wasstraat en in een state-of-the-art inbraakbeveiliging voor de volledige site. Zware kosten, maar onmisbaar in tijden waarin klanten steeds veeleisender worden. Ook in de vloot investeert Hödlmayr continu. In ons land beschikt het bedrijf over 111 autocarriers. De trailers komen van het Oostenrijkse Kaessbohrer, de trekkers vormen een bonte mix. “Wij focussen ons niet op een of twee merken, maar kopen bij onze klanten”, vertelt Michael Geschke. De gemiddelde leeftijd van de trekkers ligt op 4,4 jaar en maar liefst 91 procent van de vloot voldoet aan de Euro 5- of Euro 6-norm. “We hebben een van de modernste vloten van de markt. Klanten leggen de lat alsmaar hoger. Maar zo’n investering in een Euro 6-voertuig rendeert, omdat je minder brandstof verbruikt. Bovendien sensibiliseren we chauffeurs voortdurend rond ecologisch rijden”

Krimpende markt

Hödlmayr haalt in België een omzet van 30 miljoen euro, waarvan 90 procent toe te schrijven valt aan autotransport in opdracht van invoerders, constructeurs en dealers. Het bedrijf verzorgt 80 procent van de transporten met de eigen vloot en chauffeurs. Allesbehalve klassieke vrachtwagenbestuurders. “Een cargotruck wordt door iemand anders geladen en gelost, maar onze chauffeurs doen alles zelf: ze rijden auto’s op de trailer, en rijden ze er ook weer af. Ze moeten niet alleen leren rijden met de autocarriers, maar ook begrijpen hoe ze een trailer moeten laden, en dat met uiteenlopende wagentypes en in alle weersomstandigheden. Daarom investeren we veel in opleiding. Het duurt negen maanden vooraleer ze aan de slag kunnen, maar goede chauffeurs zijn cruciaal voor onze klantentevredenheid.” Dat laatste is van levensbelang in een krimpende markt. Vorig jaar werden er in België 535.000 nieuwe voertuigen inschreven, een half procent minder dan in 2013. Bovendien zijn de marges klein. “We halen amper 1 procent, dus zit er niets anders op dan volume te creëren.”

Daarnaast zet Hödlmayr in op extra diensten. “We zijn veel meer dan een transportbedrijf. In de meeste contracten zitten bijkomende services. Hier in Tongeren leveren we bijvoorbeeld kwaliteitscontroles en doen we kleine aanpassingen aan nieuwe voertuigen. Hödlmayr stuurt zelfs mensen naar autofabrieken voor controles te plaatse. Constructeurs willen auto’s bouwen. Zij verliezen liever geen tijd met IT-programma’s en kwaliteitscontroles.”

Ook voor tweedehands- en huurauto’s biedt Hödlmayr oplossingen, zoals carrosserieherstellingen, onder andere voor het Nearly New Car-segment van Mercedes-Benz. “Die remarketingactiviteiten zijn erg belangrijk voor onze werkplaats”, zegt Geschke. “Dankzij onze unieke Fix & Save-methode om deuken te behandelen, sparen klanten tijd en geld uit. Wij herstellen schade met een minimum aan ingrijpen voor een derde van de prijs. Herinner je je de hagelstorm van vorig jaar? Toen hebben wij 3.000 voertuigen hersteld.”

Samenwerken met de havens

Onlangs haalde Hödlmayr twee grote contracten binnen voor de levering van Volvo’s in Duitsland en Tesla’s in Scandinavië en Oostenrijk. Michael Geschke heeft dan ook vertrouwen in de toekomst. De site in Tongeren stond nooit ter discussie, ook niet na de sluiting van Ford Genk. Waar Geschke zich wel zorgen over maakt, is de kilometerheffing voor vrachtwagens. “Uiteindelijk moet iemand betalen, en laten we realistisch wezen: dat zal de eindklant zijn. Dat is problematisch in een land waar de volumes dalen. Waarschijnlijk zullen sommige mensen zich geen nieuwe wagen meer kunnen veroorloven. Voor ons is dit mogelijk ook een opportuniteit. Want hoe ouder je vloot, hoe meer taks je betaalt en vice versa. Met onze jonge vloot zijn we in het voordeel.”

Hödlmayr wil transporten zoveel mogelijk optimaliseren en lege kilometers tot een minimum beperken. Daarom mikt Geschke nu op synergiën met de Vlaamse havens. “Er is veel mogelijk. Schepen voeren 3.000 auto’s per keer aan, veel te veel voor de havens om allemaal te verwerken. Daar kunnen wij een rol spelen. Het kan ook dat we voertuigen positioneren in Zeebrugge en onze transporten van daaruit laten vertrekken. In het verleden werd contractueel bepaald dat chauffeurs elke dag naar Tongeren moesten komen of naar onze Nederlandse site in Raamsdonksveer. Dat is niet meer van deze tijd. We moeten mee met onze klanten.”

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!