Het VIL bestudeert de ‘Fresh Food Logistics’

 02/07/2018  TransportMedia  News Logistics
Het VIL bestudeert de ‘Fresh Food Logistics’

In het kader van zijn project ‘Fresh Food Logistics’ heeft het VIL de logistiek van verse voedingsmiddelen onder de loep genomen. Doel: uitzoeken welke schakels in de logistieke keten problemen kunnen opleveren en pistes voor een oplossing zoeken. Elf bedrijven hebben aan het project meegewerkt.

Een eerste bekommernis van het VIL betreft de vooruitzichten. Over het algemeen wordt op drie niveaus in de keten, zonder al te veel overleg, aan ‘forecasting’ gedaan, wat zowel risico’s als verlies (of tekorten) veroorzaakt. De drie niveaus zijn het magazijn, de centrale inkoopdienst van de retailer die bestellingen aan de leverancier doorgeeft en de leverancier zelf. Alle drie voeren ze op basis van beperkte informatie hun eigen forecasting uit, wat tot een opeenstapeling van fouten leidt. Volgens het VIL kan het gebruik van gespecialiseerde software ervoor zorgen dat de vraag en de bestellingen of de productie beter op elkaar worden afgestemd. Het VIL geeft ook aan dat het assortiment verse producten jaarlijks met 5 tot 10% stijgt, wat eveneens tot vrij veel verlies lijdt.

Volgens het VIL kan meer overleg, samenwerking en transparantie binnen de keten voor alle betrokken partijen voor een win-winsituatie zorgen, met meer efficiëntie en minder verlies van etenswaren als gevolg.

De elf deelnemende bedrijven: Belgian New Fruit Wharf, Carrefour, Delhaize, Groupe Mestdagh, Imperial Meat Products, Kuehne+Nagel, La Lorraine Bakery Group, Retail Partners Colruyt Group, Special Fruit, Vleeswaren Depuydt en Willis Towers Watson (Belgium).

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!