Het pleidooi van ACEA voor 32 meter wegcombinaties

 07/05/2019  Claude Yvens  Wetgeving
Het pleidooi van ACEA voor 32 meter wegcombinaties

De European Automobile Manufacturers Association (ACEA) heeft onlangs een nota gepubliceerd waarin wordt gepleit voor het uitrollen van 32 meter lange wegcombinaties in Europa. Deze aankondiging komt enkele dagen voor de Europese verkiezingen en enkele weken na de publicatie van de aan de fabrikanten opgelegde CO2-uitstootdoelstellingen.

Volgens ACEA zouden deze lange combinaties slechts op een deel van het wegennet mogen rijden. De organisatie noemt als voorbeeld het Australische IAP-systeem, dat gebruik maakt van intelligente transportsystemen om ervoor te zorgen dat road trains het toegestane netwerk niet verlaten.

Technisch gezien zou Europese High Capacity Trucks bestaan uit twee standaard opleggers, verbonden door een twee-assige dolly en gekoppeld aan een drieassige trekker, voor een totaal van elf assen. Drie van deze wegcombinaties zouden het werk van zes trucks en vier eco-combis kunnen doen, wat bijzonder interessant zou zijn in het geval van goederen met een beperkt volume. In dit geval zou het verbruik per kubieke meter goederen per kilometer met 27 % dalen ten opzichte van een conventionele combinatie en met 15 % ten opzichte van een eco-combi, zo blijkt uit een studie die in Zweden is uitgevoerd. Zulke road trains zijn al getest in Spanje (met 4×2 trekkers) door de logistieke afdeling van de Seat-fabriek.

In zijn nota dringt ACEA er ook op aan dat deze road trains gemakkelijk kunnen worden gebruikt voor de voor- of natransport van een intermodale vervoersactiviteit. En dit, om de spoorweggemeenschap, die gewend is zich te verzetten tegen elke maatregel die de concurrentiekracht van het wegvervoer wil vergroten, te overtuigen…

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!