Het Mobility Package door het Europees Parlement onderuitgehaald

 11/01/2019  Claude Yvens  Wetgeving
Het Mobility Package door het Europees Parlement onderuitgehaald

Gisteren stemde het comité Transport van het Europees Parlement over het Mobiliteitspack, dat de meeste regels uit de Europese wegtransportsector een grondige herziening wil geven. De meeste voorstellen en verslagen over het Mobiliteitspack zijn afgewezen, wat betekent dat tot de komende Europese verkiezingen zeker niets meer zal veranderen.

De Europese parlementariërs keurden slechts één voortgangsverslag goed: het verslag dat door de Duitse sociaaldemocraat Ismail Ertug was voorgesteld en enkel over de toegang tot het beroep ging. Dat verslag, dat nu in plenaire zitting in het Europees Parlement zal worden voorgesteld, houdt onder andere vast aan de financiële capaciteit van de transportbedrijven en bevat volgende voorstellen over de cabotage:

  • de cabotage zou behouden blijven, met een onbeperkt aantal operaties gedurende de drie dagen die volgen op een internationale transportoperatie. Na die drie dagen zou het voertuig echter naar zijn staat van vestiging moeten terugkeren en zou het pas na een ‘afkoelingsperiode’ van 60 uur opnieuw cabotage-operaties mogen uitvoeren.
  • de trucks die voor internationaal vervoer worden ingezet, zouden elke vier weken minstens één keer in de staat van vestiging van het bedrijf moeten laden of lossen.
  • opdrachtgevers zouden medeverantwoordelijk worden wanneer de transportdiensten die ze hebben besteld de beschikkingen van het reglement over de toegang tot de markt schenden.
  • die regels zouden ook van toepassing zijn op het inkomend of uitgaand vervoer dat de eerste of laatste etappe van een gecombineerd transportparcours uitmaakt.

De verslagen over het gebruik van de rij- en rusttijden of de detachering van werknemers zijn echter afgewezen. Die dossiers worden dus naar de volgende Europese legislatuur doorgeschoven.

Binnenkort ook voor lichte bedrijfsvoertuigen?

Daarnaast blijft er ook een mogelijkheid bestaan dat een aantal van de regels die voor trucks gelden, eveneens zullen worden toegepast op de lichte bedrijfsvoertuigen die worden ingezet voor goederenvervoer voor rekening van derden. Volgens de tekst die door de parlementariërs is goedgekeurd, zou de limiet op 2,4 van het GVW komen te liggen.

 

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!