Het Mercedes-Benz ‘peloton’ zal semi-autonoom zijn

 22/03/2016  Claude Yvens  News Transport, Trucks
Het Mercedes-Benz ‘peloton’ zal semi-autonoom zijn

Mercedes-Benz participe, comme les autres constructeurs de poids lourds, au European Platooning Challenge qui ralliera le port de Mercedes-Benz neemt net als de truckconstructeurs deel aan de European Platooning Challenge, die op 6 april zal aankomen in de haven van Rotterdam. Het konvooi van drie vrachtwagens van het merk met de ster zal echter verschillen van de anderen, aangezien het semi-autonoom zal functioneren.

Mercedes-Benz hield gisteren een demonstratie in Düsseldorf: drie wegcombinaties die elektronisch met elkaar verbonden waren, reden er in konvooi over de A52 auutosnelweg nabij Düsseldorf. De eerste werd eveneens elektronisch bestuurd. Deze wereldpremière werd mogelijk omdat de Daimler groep de toestemming verkreeg om semi-autonome trucks, die uitgerust waren met de Highway Pilot Connect technologie van het merk, te laten rijden in de staat Baden-Württemberg, op de A81 autoweg tussen het meer van Konstanz en Würzburg en op de A52 rond Düsseldorf.

Bekijk de video
Highway Pilot Connect
HPC-Platooning

De Highway Pilot Connect is een nieuwe ontwikkeling van de Highway Pilot die in 2014 werd voorgesteld. Deze laatste was in staat om de besturing van een voertuig op een autosnelweg over te nemen, maar nu is het ook mogelijk om bijvoorbeeld meerdere voertuigen, die een dergelijke uitrusting aan boord hebben, met elkaar te laten communiceren. Daardoor is het mogelijk om semi-autonoom in konvooi te rijden (video). Het gebruikte WLAN communicatieprotocol is niet van Mercedes-Benz, maar wel een V2V-communicatiestandaard (Vehicle-to-Vehicle) voor de hele industrie, die onder meer de volgende karakteristieken heeft:
– de voertuigen kunnen rijden op een afstand van 15 meter
– noodsituaties (bijvoorbeeld een noodstop) gebeuren binnen 0,1 seconde, wat sneller is dan een mens zou kunnen realiseren (video)
– de chauffeurs van de ‘volgvoertuigen’ ontvangen de beelden die gefilmd worden door het voertuig dat vooraan rijdt en kunnen dus de toestand van het verkeer volgen
– het systeem kan nog niet van rijvak veranderen, voor dit manoeuvre is een manuele interventie nodig (video)
– een chauffeur kan het konvooi op ieder moment verlaten door de Highway Pilot Connect functie uit te schakelen. De eventuele volgende schakel blijft de rest van het konvooi volgen
– een ander voertuig kan zich tussen het konvooi voegen (een ander voertuig dat op de autosnelweg komt of de afrit wil nemen bijvoorbeeld) zonder dat het konvooi onderbroken wordt. De truck die de ‘indringer’ volgt, past automatisch zijn veiligheidsafstand aan tijdens en na het manoeuvre (video)
– een konvooi kan technisch gezien maximaal 10 voertuigen verbinden
– de snelheid van het konvooi bedraagt maximaal 80 km/u
– indien het konvooi een brug nadert met een gewichtslimiet, zal de afstand tussen twee voertuigen opgetrokken worden tot 50 meter (via manuele bediening).
HPC-Platooning

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!