Het Mercedes-Benz-netwerk bijna volledig geherstructureerd

 31/01/2020  Claude Yvens  Trucks
Het Mercedes-Benz-netwerk bijna volledig geherstructureerd

Het inmiddels volledig autonome Mercedes-Benz Trucks BeLux heeft een uitstekend jaar 2019 achter de rug. 2020 ziet er dus positief uit en ook het netwerk van verdelers zou binnenkort op punt moeten staan.

Met een marktaandeel dat met 2,1% is gestegen en meer dan 2000 verkochte trucks, was Mercedes-Benz een van de twee merken die in 2019 het meest van de marktvoorwaarden hebben geprofiteerd. Het marktaandeel van het Duitse merk was de voorbije tien jaar nog nooit zo hoog. Mercedes-Benz dankt dit succes grotendeels aan zijn nieuwe Actros en aan een goed evenwicht tussen de verkoop aan wagenparken en kmo’s. Volgens Managing Director Peter Brock zou het algemene volume van de Belgische markt in 2020 met minstens 10% moeten dalen. Dit laat zich nu al voelen in de orderboekjes. Maar het is toch zijn ambitie om het marktaandeel van het merk met de ster vóór het einde van het jaar nog verder te laten groeien.

Om die doelen te bereiken, zullen de teams van Mercedes-Benz kunnen rekenen op nog betere producten (zo is de Actros sinds 1 januari bijvoorbeeld standaard met Active Brake Assist-noodremmen uitgerust). Ook zette de Actros bij de Fuel Duel-actie uitstekende verbruiksresultaten neer (hij won 96% van de duels, met een verbruik dat gemiddeld 11% lager lag dan dat van het referentievoertuig). Maar het jaar 2020 zal ook gekenmerkt worden door het einde van de concentratiebeweging binnen het netwerk. Na de Franse groep Car Avenue en de Zweedse groep Hedin heeft een andere grote internationale groep in 2019 immers de hand gelegd op alle Limburgse concessiehouders (Claes in juni en groep JAM in oktober). “Tien jaar geleden hadden we vierentwintig distributiecontracten. Daar blijven er nu nog negen van over en het is de bedoeling dat we tot zeven komen. De komende weken verwachten we bijvoorbeeld een beslissing over de overname door een private partner van de activiteit van Truck Centre in Antwerpen, dat dan een nieuwe lokalisatie zal moeten zoeken.”

Het dalen van de dealerovereenkomsten gaat echter niet gepaard met een lager aantal servicepunten. Zo kondigt Peter Brock de opening van nieuwe garages aan die door Maurin worden uitgebaat. Daarbij denken we dan meteen aan de regio Leuven, waar Mercedes-Benz sinds de breuk met de familie Van Hove geen verdelers meer heeft.

Tot slot zal Mercedes-Benz pas in 2022 zijn eerste elektrische truck op de markt brengen. Volgens Brock zou dat aanbod nog voor het einde van het decennium kunnen worden uitgebreid naar aandrijving op waterstof, maar Mercedes-Benz mikt ook op de biobrandstof HVO om zijn klanten te helpen om hun CO2-impact in afwachting al terug te dringen.

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!