Het ‘Belgische’ ideetje om de cabotage te hervormen

Enkele dagen voor de benoeming van de toekomstige Europese commissaris voor transport legt het Belgische wereldje van het wegtransport de nadruk op de grote dossiers. Om te beginnen, is er de voorziene hervorming van de cabotage. De drie transportfederaties bestelden een studie bij het ITLB. Daaruit blijkt dat, mocht er na een cabotageoperatie zelfs maar één dag cabotageverbod komen, dit voor de Belgische transporteurs een groot verlies zou betekenen.

Op dit ogenblik is de cabotage gelimiteerd tot drie operaties in zeven dagen. Er liggen drie voorstellen op tafel om die regels aan te passen: onbeperkte cabotage gedurende vijf dagen (Europese Commissie), het momenteel geldende vijf dagen verbod op cabotage na de derde cabotageoperatie (Europese Raad) en onbeperkte cabotage gedurende drie dagen met een daaropvolgende verbodsperiode van 60 uur (Europees Parlement). Als we de studie van het ITLB mogen geloven, zou een verbodsperiode voor de Belgische transporteurs dramatische gevolgen hebben. Vaak gebruiken zij de cabotage immers niet om belangrijke marktaandelen uit het buitenland te halen (ze gaan gebukt onder de hoogste loonkosten van heel Europa), maar om de terugrit na een internationale transportoperatie rendabel te maken. Een vierde van de Belgische transporteurs die in augustus 2019 door het ITLB werden ondervraagd, doen geregeld beroep op deze vorm van cabotage. Dit gebeurt vooral in onze buurlanden (Frankrijk, Nederland, Duitsland).

Elke dag waarop een voertuig door de toepassing van een verbodsperiode moet stilstaan, zou 679 euro kosten. Het ITLB berekende dat, voor de hele Belgische transportsector samen, een verbodsperiode van een dag bijna 24 miljoen euro zou kosten, een verbod van drie dagen zou 72 miljoen euro kosten en een verbod van vijf dagen zou 120 miljoen euro kosten. Dat laatste cijfer is goed voor meer dan de helft van de totale winst die alle Belgische transporteurs – volgens de berekeningen van Truck & Business – in 2017 maakten (224 miljoen euro).

Op basis van die vaststelling werden de drie federaties TLV, UPTR en Febetra eergisteren door de Belgische vertegenwoordiging bij de Europese Unie ontvangen. De federaties schuiven een idee naar voor om de essentie van de cabotagehervorming te behouden (de totale liberalisering van de internationale transportmarkt voorkomen): cabotage toelaten onmiddellijk nadat de wegcombinatie in zijn land van inschrijving is teruggekeerd. Bij zijn thuiskomst na zijn internationale retourtraject dus.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo