Henegouwen promoot stukgoedvervoer via het spoor

 05/03/2015  Yannick Haesevoets  News Transport, Economie
Henegouwen promoot stukgoedvervoer via het spoor

Het begon allemaal met een pijnlijke vaststelling: het goederenvervoer via het spoor in Henegouwen zit momenteel in een dip. Nochtans is de industrie, meer bepaald de petrochemie, vragende partij om intenser gebruik te maken van het spoor.

Caroline Decamps, Directeur Generaal van de intercommunale IDEA is er zich bewust van dat de lokale industrie al meer dan 2 jaar smacht naar een degelijke en performante multimodale infrastructuur. “Na talrijke gesprekken en evenveel studies zijn we er samen in geslaagd om voorstellen uit te werken om het lokale goederenvervoer via het spoor een vernieuwd elan te geven en de kwaliteit van het aanbod uit te bouwen.” Met de steun van Logistics in Wallonia en via een privaat-publieke samenwerking hebben alle inspanningen geleid tot de ondertekening van een kaderovereenkomst die uiteindelijk moet leiden tot het aanstellen van een last mile spoorwegoperator. In functie hiervan werd een gedetailleerd lastenboek opgesteld. Ook de aanbestedingen zijn inmiddels gelanceerd.

Als we het over last mile operatoren hebben, komen we in Vlaanderen automatisch uit bij Tri-Vizor en Alex Van Breedam. De zaakvoerder van Tri-Vizor ziet als orkestrator wel graten in dit project, voor zover de gesprekken beperkt blijven tot één operator. “Als we dit project een kans op slagen willen geven, moeten we afstappen van een traditionele aanpak, waarbij één bedrijf alles voor het zeggen heeft. Het is belangrijk dat de betrokken verladers klaar staan om volumes aan te leveren, maar dat ze zich ook flexibel opstellen om tot consolidaties te komen. Om die manier raken de treinen gevuld en zullen de tarieven interessanter worden.”

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!