Hard Brexit: (minstens) drie maanden chaos

De Britse regering werd door de afgevaardigden gedwongen een onderzoek bekend te maken over de gevolgen van een harde Brexit zonder akkoord. Voor de wegtransportsector worden de ergste verwachtingen bevestigd.

Het rapport Yellowhammer, dat premier Boris Johnson weigerde openbaar te maken, is verbijsterend: meer dan 85 % van de vrachtwagens die dagelijks het Kanaal oversteken, zij het per boot of via de Eurotunnel, zullen niet voorbereid zijn op de nieuwe controles die bijvoorbeeld aan de Franse grens zullen uitgevoerd worden vanaf de eerste dag van de Brexit. Dat zou vertragingen kunnen opleveren tot twee en een halve dag en de dagelijkse trafiek op de grenspunten met de helft kunnen verminderen. Op de meest gebruikte verbindingen (dus ook de kortste) zullen ongeveer drie maanden tijd voorbijgaan met het verwerken van de problemen, maar zelfs in het beste geval zullen de transittijden veel langer uitvallen dan vandaag. De trafiek tussen Frankrijk en Groot-Brittannië zou bijvoorbeeld afnemen tot amper 50 tot 75 % van het huidige volume.

Het rapport Yellowhammer voorziet tevens dat heel wat logistieke dienstverleners die geconfronteerd worden met de onmogelijkheid om retourvrachten te organiseren, zullen besluiten om Groot-Brittannië niet langer te bedienen.

Die situatie zou al snel kunnen zorgen voor tekorten op het gebied van voedingsproducten en medicamenten in heel Groot-Brittannië, waardoor in de eerste plaats de armere lagen van de bevolking zouden getroffen worden.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo