Haesaerts richt bedrijf in Afrika op voor logistiek cacaoboter

 04/03/2019  Philippe Van Dooren  News Logistics, Multimodaal
Haesaerts richt bedrijf in Afrika op voor logistiek cacaoboter

Haesaerts Intermodal uit Zwijndrecht heeft in de haven van San Pedro in Ivoorkust een dochteronderneming opgericht, Haesaerts Intermodal Africa. Hierdoor kan de logistieke operator de volledige logistieke keten van cacaoboter controleren, van de productieregio naar de eindbestemming in Europa.

Hoewel Haesaerts Intermodal gespecialiseerd is in specifieke logistieke oplossingen voor chemische vloeistoffen en gassen maar is ook al vele jaren actief in het transport van cacaoboter. CEO Luc Haesaerts wil zich concentreren op complexe en kwetsbare producten. Met een kost van zo’n 6.000 euro per ton is cacaoboter zeer duur, zodat controle over de hele logistieke keten van het grootste belang is.

Vandaag vervoert Haesaerts Intermodal jaarlijks 100 tankcontainers cacaoboter tussen Ivoorkust, Ghana en Kameroen en de chocoladefabrieken in Europa. “Dit verkeer neemt alleen maar toe. Daarom hebben wij op 1 februari Haesaerts Intermodal Africa in de Autonome Haven van San Pedro opgericht”, zegt Luc Haesaerts. Het streefdoel is om die trafiek op te krikken tot 300 tankcontainers per jaar.

“Wij zijn de eerste Europese tankcontaineroperator in de regio met een eigen bedrijf. In plaats van met agenten te werken, hebben we nu onze eigen medewerkers op locatie. Zo kunnen we zelf het deur-tot-deur transport organiseren, de kwaliteit in de hele keten beter controleren en veel sneller ingrijpen in geval van een incident”, legt hij uit.

Het kantoor in San Pedro is gevestigd op een nieuw logistiek platform binnen de autonome haven. Dat wordt opgericht in het kader van het partnerschap tussen de havens van San Pedro en Antwerpen. “In de zone voor de cacaoboterlogistiek gaat Haesaerts Intermodal Africa ultramoderne opslag- en transitfaciliteiten creëren, waaronder een tankcleaning-installatie”, voegt hij toe.

“Wij vervoeren de cacaoboter in ISO-tankcontainers, wat ons onderscheidt van andere operatoren die kiezen voor flexitanks geladen in conventionele containers. Onze oplossing vereist meer technologie, waardoor het transport duurder lijkt. Maar als we de ‘total cost of operations’ (TCO) berekenen, is dat veel voordeliger”, zegt Luc Haesaerts tot slot.

 

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!