H.Essers Valley moet van Genk synchromodaal knooppunt maken

 19/03/2019  Claude Yvens  Contract Logistics, Multimodaal
H.Essers Valley moet van Genk synchromodaal knooppunt maken

H.Essers investeert in een eigen beveiligde spoorterminal
in Genk. Alle sites van H.Essers in Genk zullen samen een multimodaal knooppunt vormen: H.Essers Valley.

Er gebeurt heel veel rond H.Essers in Genk. Op de voormalige Ford-site aan het Albertkanaal is de eerste 32.000 m² opslagruimte van H.Essers Dry Port Genk inmiddels volledig operationeel. Er werd ook al gestart met de bouw van een parkeertoren voor het nieuwe hoofdkantoor dat in 2020 in gebruik zal worden genomen.

Eigen spoorterminal

De ETG-spoorterminal nabij het hoofdkantoor wordt overgenomen van huidige eigenaars Lineas en LRM en wordt herdoopt tot H.Essers Railport Genk. De terminal zal worden beveiligd en uitgerust volgens de strengste normen die van toepassing zijn binnen de drie strategische markten van H.Essers: chemie, farma en hoogwaardige producten. Eerder startte
H.Essers met de eerste rechtstreekse spoorverbinding tussen Genk en Triëst, samen met Lineas. In België zullen H.Essers en Lineas verder inzetten op de ontwikkeling van de spoorlijnen Genk-Antwerpen en Antwerpen-Gent-Zeebrugge.

Nieuw cross-dock

Daarbovenop komt de ontwikkeling van een nieuw cross-dock op de oude Hörmann-site aan de Woudstraat. Daar kan H. Essers haar farma-activiteiten eindelijk uitbreiden. Plan B wordt dus Plan A, waardoor dat de fel bekritiseerde afkapping van het bos aan de Transportlaan niet doorgaat.
Hierdoor komt er vrije ruimte op de Transportlaan. Deze zal worden gebruikt voor de uitbouw van de farma-warehousing activiteiten.

H.Essers Valley omvat een totaalinvestering van 121,2 miljoen euro.  De nieuwe investeringen van 26,2 miljoen euro komen bovenop de eerder aangekondigde 80 miljoen euro van Dry Port Genk en 15 miljoen euro van het nieuwe hoofdkantoor.

“H.Essers is al lang niet meer uitsluitend transporteur. Vanuit H.Essers Valley bieden we onze klanten in binnen- en buitenland synchromodale oplossingen aan door slimme combinaties van weg, spoor en water,” aldus CEO Gert Bervoets.

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!