Groover en KTO over de kilometerheffing: “Meerkost doorrekenen en hopen op betere infrastructuur”

 09/03/2016  Yannick Haesevoets  News Transport
Groover en KTO over de kilometerheffing: “Meerkost doorrekenen en hopen op betere infrastructuur”

In de laatste rechte lijn naar de invoering van de kilometerheffing in ons land, trokken we naar Groover International en KTO Transport & Logistics. Hoe ver staan ze met de technische voorbereidingen? Wat zal de meerkost zijn voor hen? En wat verwachten ze nu eigenlijk van die kilometerheffing?

Marc Van Grootel van Groover International – goed voor 20 trekkers en 40 opleggers die voor 70 procent in België actief zijn – is al enkele maanden met behulp van de TLN-routeplanner aan het rekenen. “Ik heb bijna alle ritten die we doen al eens ingegeven om te weten wat de kilometerheffing zou betekenen”, zegt hij. “Op basis daarvan heb ik een precalculatie gedaan van de effectieve kost. Daarnaast heb ik ook een coëfficiënt gebruikt die de overige kosten die erbij komen kijken incalculeert.” Op die manier komt hij op een gemiddelde meerkost van 8 procent die hij vanaf 1 april zal doorrekenen.

Ook Thierry Verstraete van KTO Transport & Logistics – gespecialiseerd in het transport van vloerbekleding en meer en meer ook actief als distributeur voor de DIY-sector – is al aan het rekenen gegaan. “Ik heb in oktober vorig jaar al de berekening gemaakt en mijn klanten laten weten wat de meerkost zou zijn. Ik werk met een extra kost per ton dat ik berekende op basis van de gemiddelde kilometers van een toer en de gemiddelde beladingsgraad.” Omdat KTO-vrachtwagens goederen voor verschillende klanten tegelijk vervoert, is een toeslag per ton een eerlijker systeem dan om gewoon een percentage toe te passen, legt hij uit. Net als Marc Van Grootel merkt ook Thierry Verstraete dat klanten weten dat ze weinig anders kunnen dan de meerkost betalen. “Voor mij is dit een soort belasting. Je kan discussiëren over prijs, over dienstverlening en wat nog, maar niet over belastingen.

Zowel bij KTO als bij Groover International, overigens allebei lid van Transport en Logistiek Vlaanderen, lopen de OBU’s van Satellic binnen. Hier wordt er niet gewacht op de andere leveranciers. “Ik heb me laten registreren via TLV”, zegt Marc Van Grootel. “Dat ging héél vlot. Nu komen de OBU’s binnen, registreren en koppelen we ze. Het is wel wat wachten op Satellic, want de OBU’s komen niet zo snel als we wel zouden willen. Maar normaal zou volgende week alle OBU’s moeten geïnstalleerd zijn – ik heb een technieker ingehuurd die hier bij ons de OBU’s zal installeren.

Hoe is het mogelijk?

Wat ik ontzettend betreur”, vervolgt Marc Van Grootel, “is hoe het toch mogelijk is dat elk land van Europa zijn eigen systeem heeft. In België hebben we er zelfs drie! Waar is Europa? Technisch moet dat toch perfect mogelijk zijn om met één systeem te werken?

Waar Thierry Verstraete vooral bezorgd om is, is de belofte dat het geld dat op die manier naar de staat vloeit, ook effectief zal ingezet hebben voor de infrastructuur. “Het principe van de kilometerheffing voor vrachtwagens is redelijk logisch. Maar er is wel veel argwaan over wat er met dat geld zal gebeuren. De ring in Antwerpen, maar ook die in Brussel: we hebben nu al grote achterstand op vlak van mobiliteit. We zullen nu als sector betalen – ze moeten er nu ook maar voor zorgen dat dat in de vorm van investeringen in infrastructuur terugvloeit.

 

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!