Transportmanagement.be

Goodyear introduceert de eerste commerciële toepassing van microchips in vrachtautobanden

 19/01/2012  Yannick Haesevoets  Trucks
Goodyear introduceert de eerste commerciële toepassing van microchips in vrachtautobanden

De nieuwe Goodyear Regional RHT II RFID (Radio Frequency Identity) 435/50R19.5 trailerband heeft een ingebouwde microchip, die rechtstreeks de link legt met FleetOnlineSolutions, het online bandenmanagementprogramma van Goodyear.

Het controleren van banden kan een tijdrovend proces zijn, want elke band moet worden geïdentificeerd via de markeringen op de zijkant, die niet altijd goed zichtbaar zijn vanwege vuil of schaafplekken. RFID betekent dat iemand heel snel iedere band kan identificeren door met een handscanner langs de flank te gaan en de informatie wordt dan elektronisch opgeslagen. Er zijn nog meer voordelen, want de banden zijn veel makkelijker op te sporen als ze worden gestolen en de banden kunnen gedurende hun hele levensduur worden gecontroleerd, inclusief de vernieuwing.

De reden dat de maat 435/50R19.5 werd gekozen voor de toepassing van de RFID is simpel. Deze maat is de meest populaire bij ‘megatrailer’ transporteurs, omdat ze maximaal volume mogelijk maken binnen de Europese limiet van vier meter maximum trailerhoogte. Verschillende grote ‘megatrailer” vloten gebruiken het Goodyear FleetOnlineSolutions (FOS)1 bandenmanagement systeem, dat werkt via internet en aangezien het nauwkeurig volgen van banden essentieel is, maakt RFID dat bandenmanagement sneller en nauwkeuriger.

De microchip wordt ingebouwd in de band op de assemblagelijn en is geprogrammeerd met een unieke code die de band identificeert, zodat je met een handscanner de maat en het type van de band kunt uitlezen evenals het unieke identiteitsnummer. Tijdens het onderhoud, kan een Goodyear dealer of fleetmanager snel alle RFID banden scannen en de gegevens elektronisch vastleggen, wat tijd bespaart en de nauwkeurigheid bevordert. Voorraadbeheer van nieuwe, gebruikte en vernieuwde banden is ook een voordeel.

Ewals Cargo Care, een toonaangevende Europese logistieke dienstverlener met 49 depots in 18 landen, heeft 3.100 trailers in gebruik en 1.200 intermodale Huckepack megatrailers.  Het in Nederland gebaseerde bedrijf, dat al vele jaren klant is van Goodyear, heeft de nieuwe met RFID uitgeruste Goodyear Regional RHT II 435/50R19.5 trailerbanden uitgeprobeerd.

“De nieuwe banden bieden ons belangrijke voordelen”, zegt Bart van Rens, Fleet Control Manager bij Ewals.  “De RFID versnelt het onderhoud omdat het ons snel en accuraat banden laat identificeren en laat linken aan het Goodyear FleetOnlineSolutions fleet management systeem.  Het verkleint ook het probleem van bandendiefstal op onze trailers.”

“We hebben samengewerkt met Goodyear voor deze banden. Bij de start duurde het even voordat we de microchips wisten te vinden met de handscanners. Nu hebben de banden een markering op de flank van de band waar de microchips te vinden zijn en de trailerfabrikant monteert de banden zo dat de RFID altijd aan de buitenkant zit. Dat versnelt het proces nog verder.” Het reguliere onderhoud is erg eenvoudig. De servicemonteur scant de band met een handscanner, de band wordt automatisch geïdentificeerd door zijn microchip en gevonden op het Goodyear FleetOnlineSolutions computer systeem.

“Voorheen moest elke zescijferige identiteitscode van de bandwang worden afgelezen. Dat vergde tijd en er konden gemakkelijke fouten worden gemaakt. Nu werkt het snel en het is onmogelijk om fouten te maken met RFID,” zegt van Rens. “Elke onderhoudsregistratie is 100% correct met deze nieuwe banden.”

Het andere belangrijke voordeel met deze nieuwe banden is de veiligheid. “We hebben te maken met diefstal van onze trailerbanden. Zelfs als de politie de banden terug vindt, is het vaak onmogelijk om te bewijzen waar ze vandaan komen, omdat de identiteitscode werd verwijderd. Omdat de RFID microchip in de band is ingebouwd, kan die niet worden verwijderd zonder de band te vernielen. Dit betekent dat dieven de herkomst van de banden niet kunnen verhullen en dat zal de diefstal van banden met RFID logo verhinderen. We zijn nog in gesprek met Goodyear om een manier te vinden om deze banden beter zichtbaar te maken , zodat dieven ze vermijden,” besluit Bart van Rens.

Goodyear werkt al een aantal jaar aan dit systeem en heeft het recent toegepast in het Europese FIA Truck Racing Kampioenschap. Alle Goodyear 315/70R22.5 Truck Race banden worden geproduceerd met RFID. Dit systeem wordt gebruikt door Goodyear voor bandenmanagement doeleinden bij races en FIA (Federation Internationale de l’Automobile) officials gebruiken het voor reglementaire doeleinden.

Eerder dit jaar werd Goodyear gekozen als “Een van de besten van de Automotive Sector 2011 – Innovatie Technologie Categorie” door een team van journalisten van AutoData Publishing, het meest gespecialiseerde magazine voor de auto-industrie in Brazilië. Het was een erkenning van Goodyear’s werk met betrekking tot Radio Frequentie Identificatie technologie in banden.

Goodyear verwacht in de nabije toekomst RFID uit te breiden naar andere bandentypes en –maten. Momenteel worden RFID banden geproduceerd in Luxemburg. Ook in de Goodyear fabriek van Wittlich in Duitsland zullen deze banden uitgerust met RFID in de nabije toekomst van de band rollen.

Momenteel leveren de RFID chips alleen identificatie data, maar het kan in de toekomst mogelijk worden om ze dynamische te maken, zo dat ze direct de bandenspanning en –temperatuur zichtbaar maken.