Go East? (Antwerpse ring)

 09/03/2016  Claude Yvens  Logistics

De jongste weken en maanden hebben een paar Antwerpse bedrijven hun activiteiten meer Oostwaarts uitgebreid, naar Belgisch en Nederlands Limburg. Niet het begin van een exodus, zo blijkt.

Twee bedrijfsleiders hingen het nieuws aan de grote klok: Fernand Huts van Katoen Natie en Marc Geerts van CG Transportgroup. “Wij verlaten Antwerpen omdat er niets aan de congestieproblemen wordt gedaan,” verklaarden zij bijna unisono.

Maar dat moet met een korrel zout genomen worden. Feit is wel dat zij als spreekbuis fungeren voor heel wat misnoegde ondernemers in de regio Antwerpen. Want de mobiliteitsproblematiek begint er angstwekkende proporties aan te nemen. De Antwerpse Ring is immers de meest verzadigde as van Vlaanderen.

Toen Katoen Natie medio juli de acquisitie aankondigde van de Nederlandse chemielogistieker Langen, kreeg dat veel aandacht. Niet alleen passen de activiteiten van het bedrijf uit Elsloo, nabij Maastricht, perfect bij die van Katoen Natie, het beschikt tevens over ruim 25 ha nog te ontwikkelen terreinen. Fernand Huts, de topman van Katoen Natie, heeft toen rondgebazuind dat hij ermee dreigde om zijn activiteiten over te hevelen naar Nederlands Limburg. Nadien zwakte hij deze verklaringen af. “Een verhuis van activiteiten is nu niet aan de orde, maar op termijn kan ik die ook niet uitsluiten,” klonk het al wat milder. Overigens: achter een overheveling van sommige activiteiten naar Nederlands Limburg zit ook een andere logica. Door de gedeeltelijke verhuis kan Katoen Natie niet alleen dichter bij het Duitse hinterland komen te zitten, maar ook de kilometerheffing op de Vlaamse en Waalse wegen grotendeels vermijden. De aanvoer in Elsloo zou per spoor of binnenschip vanuit Antwerpen kunnen gebeuren en de afvoer naar Duitsland per vrachtwagen.

Ook Marc Geerts, directeur van Corneel Geerts Transportgroup, verkondigde een goed jaar geleden dat hij naar Limburg zou verhuizen, omdat hij de fileproblemen in en rond Antwerpen grondig beu was. Toen kocht hij het Belgisch-Limburgse bedrijf Trafuco in Maasmechelen en bouwde hij het uit tot een derde hub van CG Transportgroep, naast Wijnegem (de hoofdzetel nabij Antwerpen) en Harelbeke (bij Gent).

Maar ook hier bleek de fileproblematiek slechts een van de redenen die achter de beslissing zaten. Die beslissing bleek ook en misschien vooral ingegeven te zijn door de nakende invoering van de kilometerheffing. In plaats van goederen bestemd voor Limburg en Luik vanuit Wijnegem te distribueren, kan Geerts ze gebundeld naar zijn hub in Maasmechelen vervoeren en van daaruit verdelen. Zo kunnen in totaal minder kilometers gereden worden, en dus bespaard op de heffing.

 

 

Fernand Huts: “Nu heb ik de klanten 25 ha aan te bieden dicht bij Maastricht. Zij kunnen dus kiezen tussen Antwerpen en Nederlands Limburg.”

Fernand Huts: “Nu heb ik de klanten 25 ha aan te bieden dicht bij Maastricht. Zij kunnen dus kiezen tussen Antwerpen en Nederlands Limburg.”

Marc Geerts verhuisde een deel van zijn activiteiten naar Limburg niet alleen omwille van de filekosten, maar van de kilometerheffing.

Marc Geerts verhuisde een deel van zijn activiteiten naar Limburg niet alleen omwille van de filekosten, maar van de kilometerheffing.

 

Achter een overheveling van sommige activiteiten naar Limburg zit een zuiver economische logica.

 

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!