Girteka mikt op de Duitse markt

De Litouwse transporteur Girteka Logistics wil op de Duitse markt voet aan de grond krijgen en gaat er voor het eerst voertuigen inschrijven. Het is Girteka’s ambitie om niet minder dan de grootste Europese transporteur te worden. Girteka krijgt over het algemeen minder media-aandacht dan de Hongaarse transporteur Waberer’s, maar kent hetzelfde bliksemsnelle succes, dat voornamelijk op internationaal vervoer per volle vracht is gebaseerd. Waar zijn wagenpark in 2006 nog 400 voertuigen telde, is dat aantal in tien jaar vertienvoudigd, en Girteka laat nu weten in 2021 maar liefst 10.000 voertuigen te willen bezitten. Bovendien laat het bedrijf met hoofdzetel in Vilnius van zich spreken omdat het heeft aangekondigd een elektrische Tesla-truck te hebben gereserveerd. De inschrijving van de eerste voertuigen in Duitsland is een antwoord op de groeiende vraag van de markt naar transportoplossingen voor volle vrachten, maar volgens Kristian Kaas Mortensen (Director Strategic Partnerships) komt dit ook doordat Girteka Logistics erin slaagt chauffeurs aan te werven. “Naar schatting 20% van de Duitse trucks staat stil door het chauffeurstekort. Wij van onze kant zijn echter overgegaan van 8.000 chauffeurs in januari 2018 naar meer dan 10.000 vandaag. Jaren geleden hadden de Oostbloklanden een voordeel wat kosten betreft, maar vandaag draait de strijd rond de mogelijkheid van de bedrijven om een voorspelbare transportcapaciteit met een groot professionalisme te combineren.  

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo