Gefco over de kilometerheffing in België

 17/03/2016  Claude Yvens  News Transport, Economie, Wetgeving
Gefco over de kilometerheffing in België

Als toonaangevend internationaal transportbedrijf heeft Gefco uiteraard een mening over de Belgische kilometerheffing.

Bijna alle goederen die naar, vanuit of door België vervoerd worden, zullen het effect van de nieuwe kilometerheffing voelen gezien de grootte van het land, waardoor er vrijwel altijd over (deels) tolplichtige wegen gereden wordt. De financiële lasten van de belasting zullen een significante impact hebben op de kosten voor transport en logistiekbedrijven en hun klanten.

Bijvoorbeeld, de kosten van het vervoeren van goederen tussen Rotterdam en Brussel zullen 4.45% stijgen vanaf 1 april. Als u vracht tussen Brussel en Luxemburg wilt vervoeren, kunnen de kosten zelfs met 7.05% stijgen. Maar wist u dat de economisch belangrijkste wegen in België uitgezonderd zijn van de kilometerheffing? Over de wegen van en naar havengebieden, zoals de R2, gedeeltes van de R4, de N49 (Zelzate – Westkappelle) en de N31 (Lissewege – Zeebrugge), wordt geen belasting gevraagd om de belangrijkste handel niet te belemmeren.

 Frederik Nartus, General Manager van Gefco Benelux, geeft aan dat het “van groot belang is dat wij competitief blijven in de logistieke sector, maar dat de milieuschade op Europese wegen fors verminderd wordt.” Gefco, één van de grootste transportbedrijven in Europa, is al gestart met het aanpakken van de milieuproblemen, door bijvoorbeeld te investeren in Euro 6 voertuigen in hun eigen vloot en in die van hun partners?

Om te beginnen geeft Gefco aan dat bedrijven moeten investeren in de vernieuwing van hun vloot, door voertuigen te kopen die minder uitlaatgassen uitstoten en milieuvriendelijker zijn. De belasting is verbonden aan het type voertuig; een Euro 3 vrachtwagen betaalt een hogere belasting dan een Euro 6 vrachtwagen vanwege de effecten op het milieu. Het verschil in belasting per type voertuig heeft als doel het reduceren van luchtvervuiling in het steeds vuilere België.

Daarnaast raadt Gefco aan om ook te investeren in vracht optimalisatie en efficiënte planningsmethodes, bijvoorbeeld door collaboratieve transportoplossingen te ontwikkelen of geavanceerde planningtools aan te schaffen.

Gefco is van mening dat de nieuwe kilometerheffing niet het uiteindelijke doel van de Belgische overheid zal bereiken, namelijk het verminderen van files en luchtvervuiling. De kilometerheffing stimuleert transporteurs niet om buiten spitstijden te rijden, wat één van de oorzaken is van de vele files en luchtvervuiling. In Gefco’s opinie was een belastingsysteem gebaseerd op het rijden tijdens of buiten de spits succesvoller geweest om transporteurs te prikkelen buiten het spitsuur te werken.

Ook zorgen de verschillen in organisaties tussen de gewesten Vlaanderen, Wallonië en Brussel voor veel meer werk en aanpassingen, dan wanneer de kilometerheffing nationaal georganiseerd zou zijn. De drie verschillende zones maken de berekeningen en aansprakelijkheidskwesties gecompliceerder en zorgen uiteindelijk voor hogere kosten door de geïnvesteerde tijd en administratie van de kilometerheffing.

 

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!