Geert Jaeken, LVC Manager of the Year “De beloning voor een doorgedreven focus op lichte bedrijfsvoertuigen”

Tijdens de Best of Van in juni van dit jaar, werd Geert Jaeken (Mercedes-Benz) bekroond tot LCV Manager of the Year 2017. Samen met ons laat hij zijn licht schijnen over het segment van de lichte bedrijfsvoertuigen, waarin de concurrentie permanent wordt aangescherpt. Hij is ervan overtuigd dat een gerichte strategie de enige manier is om het verschil te maken in deze sector. Het is dan ook dankzij deze aanpak dat hij deze bekroning in de wacht wist te slepen. Geert Jaeken is reeds meer dan 16 jaar aan de slag bij het merk met de ster. In januari van 2001 ging hij van start als marketinganalist in de afdeling Van & Trucks van DaimlerChrysler Belgium Luxembourg. De lichte bedrijfsvoertuigen zouden uitgroeien tot rode draad in zijn inmiddels lange loopbaan. Hij begon als trainer en vervolgens werd hij productspecialist, district manager en verkoopsverantwoordelijke. Binnen de Mercedes-Benz BeLux-structuur werd Geert Jaeken benoemd tot directeur van Mercedes-Benz Vans om uiteindelijk COO Sales & After Sales Vans te worden. Deze post bekleedt hij sinds januari van 2016. Van Management: Dit fraai parcours heeft u de titel van LCV Manager of the Year opgeleverd. Wat betekent dit voor u? Geert Jaeken, COO Sales & After Sales Vans van Mercedes-Benz Belgium Luxembourg: We werken nauw samen met de Nederlandse structuur van Mercedes-Benz Vans, waarmee we een cluster vormen. Samen hebben we een doelgerichte strategie ontwikkeld als specialist in lichte bedrijfsvoertuigen. We zijn erin geslaagd om dit DNA over te brengen aan onze concessiehouders, die bevoorrechte gesprekspartners zijn binnen onze structuur als invoerder. Dit geheel aan investeringen en doorgedreven professionalisering in functie van het segment van de lichte bedrijfsvoertuigen, heeft ons uiteindelijk deze erkenning opgeleverd.

Voeling met de mensen op het terrein

VM: Hoe zou u uzelf omschrijven als manager? Geert Jaeken: Ik werk vanuit een vertrouwensrelatie met mijn medewerkers en concessiehouders. Ik probeer een soort van samenhorigheidsgevoel te creëren, waarbij iedereen zich betrokken voelt. In een goed geoliede machine is het ook belangrijk dat iedereen zijn verantwoordelijkheid opneemt. Ik laat mijn mensen de nodige bewegingsvrijheid maar binnen een duidelijk afgebakend domein. In mijn positie is het bovendien cruciaal om voeling te hebben met de mensen op het terrein. Sommige klanten benader ik nog altijd rechtstreeks en ik ga regelmatig op bezoek bij de concessiehouders om zo goed mogelijk op de hoogte te blijven van het veldwerk en van de verwachtingen van de markt. Op die manier kan ik er mijn beleid op afstemmen. VM: Wat zijn uw indrukken over de markt van lichte bedrijfsvoertuigen? Geert Jaeken: De concurrentie neemt stelselmatig toe. Toen ik van start ging in dit segment, herinner ik me nog dat er maar enkele spelers actief waren. Bestelwagens hielden ergens het midden tussen een vrachtwagen en een personenwagen en daarom hadden ze niet bepaald een eigen identiteit. Er is ondertussen heel wat veranderd. De van is uitgegroeid tot een volwaardig voertuig. De markt groeit permanent en het aantal spelers neemt sterk toe. Deze tendens zal ongetwijfeld een verlengstuk krijgen. Dit heeft te maken met de evolutie van de economie in het algemeen, de explosieve groei van e-commerce in het bijzonder en het feit dat vrachtwagens alsmaar vaker geweerd worden uit stadscentra. VM: Is het gamma van Mercedes-Benz klaar om de strijd aan te gaan? En met name in het segment van meer dan 3,5 ton, waar de Sprinter stilaan aan vervanging toe is? Geert Jaeken: Absoluut. In het segment van de ‘large vans’ was de Sprinter marktleider in 2016 en voor 2017 ziet het er ook goed uit. De ‘facelift’ ligt inmiddels al drie jaar achter ons, maar toch staat hij meer dan zijn mannetje ten aanzien van sommige concurrenten die recenter vernieuwd werden. De Vito en de Citan doen het ook zeer goed en met de lancering van de X-Klasse zijn we voortaan vertegenwoordigd in elk segment van de bestelwagenmarkt.

Nog meer beleving

VM: Zal de X-Klasse nog meer deuren openen? Geert Jaeken: Ongetwijfeld. De voorbereidingen voor de introductie, voorzien tegen het einde van dit jaar, zijn in volle gang en we zijn zeer optimistisch. De reacties van de pers zijn alvast veelbelovend en de concessiehouders zijn gemotiveerd om met deze nieuwkomer een ander doelpubliek aan te spreken. Met de X-Klasse mikken we op het topsegment van de pick-up markt, waar ik momenteel weinig concurrentie zie. Om maar te zeggen dat we zeer enthousiast zijn, temeer omdat dit voertuig voor wat meer beleving zal zorgen in onze afdeling. De andere voertuigen uit ons gamma hebben namelijk de reputatie dat het nogal rationele voertuigen zijn… VM: Ondertussen zitten ook de andere merken niet stil. We zijn min of meer naar een nivellering van de markt aan het evolueren. Wat zijn uw belangrijkste troeven om het verschil te maken? Geert Jaeken: Het wordt effectief moeilijker en moeilijker om er bovenuit te steken. Het productenaanbod loopt min of meer gelijk, maar wij houden vast aan ons imago van kwaliteit, betrouwbaarheid, interessante TCO, enz. Door de oprichting van de Van Pro Centers in 2009, hebben we een ambitieus investeringsprogramma gelanceerd met het oog op een verdere professionalisering van onze interne structuren. Concreet heb ik het dan over onze vestigingen waar de lichte bedrijfsvoertuigen centraal staan. De klanten kunnen er terecht voor nieuwe voertuigen, tweedehandsvoertuigen en info over het ombouwen van hun voertuig. De focus ligt er zowel op voor- als na verkoop. Voor de lancering van dit concept was België het proefkonijn en in 2013 was Kalscheuer de eerste concessiehouder om een certificering in ontvangst te nemen. Momenteel is 90% van het netwerk erkend als Van Pro Center. Ik ben ervan overtuigd dat deze meerwaarde het gevolg is van de eerder vermelde interne organisatie. Dankzij deze benadering is Mercedes-Benz uitgegroeid tot een echte specialist op het vlak van lichte bedrijfsvoertuigen.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo