Garage Antoine (ATK) verbouwt Renault Midlum conform Europese richtlijn

 21/05/2012  Yannick Haesevoets  Trucks
Garage Antoine (ATK) verbouwt Renault Midlum conform Europese richtlijn

Garage Antoine uit Geraardsbergen levert een eerste Renault Midlum ATK met Europees COC aan een opbouwer in Nederland. De omgebouwde Renault Midlum met voorwielaandrijving wordt er verder opgebouwd als marktwagen.

Renault Trucks concessiehouder Garage Antoine is al jarenlang actief als vrachtwagenconstructeur ATK. Het bedrijf heeft een Europese homologatie om zijn ATK-versie op basis van de Renault Midlum in de hele Europese Unie te commercialiseren. Nu gebeurt dat volgens de nieuwe Europese richtlijn waaraan alle ombouwers moeten voldoen: het Certificate of Comformity (COC). De richtlijn is gebaseerd op de volledige harmonisatie van de technische eisen en voert een nieuwe procedure van typegoedkeuring in. Ze zorgt ervoor dat carrosseriebouwers en constructeurs samenwerken.

“Het voertuig vormt een mooi voorbeeld van de mogelijkheden die Renault Trucks kan bieden aan de opbouwers”, zegt Bart Neckebroek van ATK dat van de achterwielaangedreven Renault Midlum een vrachtwagen maakt die door de voorwielen wordt aangedreven. “We nemen de drijfas weg om de laadvloer te verlagen. Daardoor komt de Renault Midlum in aanmerking om omgebouwd te worden tot marktwagen, mobiel dienstencentrum of bibliotheekwagen.”

Door het gebruik van kokerprofielen voor het chassis krijgt de Renault Midlum een volledig vlakke laadvloer, en bereikt ATK een instaphoogte van minder dan 30 centimeter. De ontwikkeling gebeurt in overleg met de klanten, waardoor elk voertuig op maat gemaakt wordt. Zo biedt de ATK Midlum talloze opbouwmogelijkheden in functie van de specifieke wensen van iedere klant.

Het studiebureau van ATK werkt nauw samen met de ingenieurs van Renault Trucks voor de ontwikkeling van deze wagens. De voertuigen zijn uitgerust met de meest vooruitstrevende technologieën, en beantwoorden aan de strengste normen inzake veiligheid en bedrijfszekerheid. De fabriek in Blainville levert vrachtwagens die volledig aangepast zijn aan de eisen van ATK. In Geraardsbergen wordt het verlaagde chassis en de aangepaste transmissie gemonteerd.

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!