Fuso eCanter : voorbij de groeipijnen…

 06/07/2018  Claude Yvens  Trucks & Trailers
Fuso eCanter : voorbij de groeipijnen…

Te midden van de buzz rond (eventueel) toekomstige elektrische vrachtwagens uit Amerika, is de Fuso eCanter de allereerste in serie gebouwde elektrische truck die door een grote constructeur op de markt wordt gebracht. In vergelijking met het prototype dat tijdens de IAA werd voorgesteld, heeft deze nieuwkomer vooral aan realiteitszin gewonnen.

Vergeleken met het prototype dat in 2016 in Hannover werd voorgesteld, zijn de technische kenmerken van de Fuso eCanter, zoals die in productie zal gaan, sterk geëvolueerd. Van de oorspronkelijk aangekondigde 185 kW zal de in serie gebouwde vrachtwagen er nog 129 overhouden. Dit geldt overigens ook voor het koppel dat van 350 teruggevallen is op 285 Nm. Dit alles is het resultaat van praktische rijtesten in reële omstandigheden. Aan de hand van die ervaringen vonden de ingenieurs een beter evenwicht tussen pure prestaties, verbruik en gewicht. Aangezien het om een elektrisch voertuig gaat, denken we bij ‘prestaties’ onmiddellijk ook aan ‘batterijen’.

Om een autonomie die naam waardig te garanderen (100 km zonder tussentijdse oplaadbeurt, in reële omstandigheden), werd het aantal batterijpacks verhoogd van vijf naar zes, goed voor een totaalgewicht van 600 kg. Deze lithium-ion batterijen kunnen op één uur tijd voor 80% worden opgeladen met gelijkstroom. Een volledige oplaadbeurt op wisselstroom neemt 7 uren in beslag.

De Fuso eCanter voelt zich helemaal thuis in de stad. De bestuurder kan makkelijk in de verleiding komen om optimaal gebruik te maken van het enorme acceleratievermogen van de elektrische krachtbron, maar deze sensatie wordt onderdrukt door de niet mis te verstane boodschappen over het verbruik, die op het dashboard verschijnen. Een ander opvallend en tastbaar kenmerk waarmee de chauffeur onmiddellijk wordt geconfronteerd,  is de nogal levendige wegligging. Ongetwijfeld een kwestie van zwaartekracht…

Ecosysteem

Naast de door Fuso aangekondigde voordelen op het vlak van operationele kosten (- 1.000 euro per maand en 30% minder onderhoudskosten t.o.v. een vergelijkbaar dieselvoertuig), maakt dit elektrisch voertuig ook deel uit van een integraal ecosysteem, inclusief oplaadbeurten, en een veelzijdig TruckConnect-systeem. TruckConnect bevat een analyse van de rijprestaties van de chauffeur, diagnose op afstand en het op afstand voorkomen van elektrische pannes.

Het is ook opvallend dat de Daimler Group (moederhuis van Fuso Truck and Bus Corporation) zoveel mogelijk aanverwante diensten zelf in huis heeft of heeft gehaald: de batterijen worden geproduceerd door Accumotive (een ander filiaal van Daimler) en Mercedes-Benz Energy is druk in de weer om diensten de ontwikkelen die zich zullen toeleggen op recyclage en het uitwerken van een tweede leven voor de batterijen. Daimler heeft ook een belang genomen in het bedrijf ChargePoint, gespecialiseerd in oplaadinfrastructuur. De groep nam ook al een belang in StoreDot, een Israëlische start-up die nieuwe generaties van batterijen ontwikkelt. Enkel de elektrische motor is ‘zonevreemd’, want geproduceerd door BorgWarner.

Versie 2.0 al in de maak

Op iets langere termijn maakt Fuso nu al werk van een 2.0 versie van de eCanter, die voor 2019 wordt aangekondigd. Vanaf 2020 moeten er ook modellen op de markt komen met een groter MTM. Deze werden recent voorgesteld op het Salon van Tokyo en zullen onder de naam eFuso door het leven gaan.

Technische fiche eCanter 7C16e

  • Permanente synchrone motor van BorgWarner van 129 kW en continu koppel van 285 Nm
  • Versnellingsbak met enkele versnelling, geplaatst op de achteras
  • Maximumsnelheid van 80 km/h
  • 6 packs van watergekoelde lithium-ion batterijen met een totale capaciteit van 83 kWh.
  • MTM van 7,49 ton
  • Nuttig laadvermogen van 4,29 ton (opbouw en lading).

Lees alles over Fuso in onze Transport & Van In Belgium directory!