Fusie PSA/FCA zo goed als rond

De fusie tussen Groupe PSA en Fiat Chrysler Automobiles is bijna rond. De nieuwe eenheid zou zo de vierde grootste autoconstructeur ter wereld worden op het vlak van volume en de derde op het vlak van omzet. PSA en FCA benadrukken ook de versterkte investeringscapaciteiten voor de nieuwe eenheid “om de uitdagingen van een nieuw en duurzaam mobiliteitstijdperk aan te gaan”.

De eenheid PSA/FCA (fusie 50/50 van de activiteiten) zal jaarlijks zo’n 8,7 miljoen voertuigen verkopen voor een geconsolideerde omzet van bijna 170 miljard euro en een lopend bedrijfsresultaat van meer dan 11 miljard euro (op basis van de cijfers van 2018). Voor een vol jaar rekent de groep op geschatte synergieën van zo’n 3,7 miljard euro. Er zullen geen fabrieken worden gesloten ten gevolge van de transactie en dus zou er bij het eerste jaar al een positieve netto cashimpact moeten zijn.

Wat de voertuigen betreft, zou de nieuwe eenheid het mogelijk moeten maken om “innovatieve mobiliteitsoplossingen en spitstechnologieën te ontwikkelen op het domein van geëlektrificeerde motors, zelfrijdende wagens en connectiviteit”. PSA/FCA dekt de luxe- en premiumsegmenten, personenwagens die de kern van het gamma uitmaken, SUV’s, pick-ups en lichte bedrijfsvoertuigen. De nieuwe eenheid benadrukt dat ze “zal profiteren van de sterke positie van FCA in Noord- en Latijns-Amerika maar ook van de stevige positie van Groupe PSA in Europa. 46% van het zakencijfer komt van de Europese markt, 43% van Noord-Amerika”. FCA, dat op het vlak van elektrificatie niet echt uitblinkt, zou bovendien voordeel halen uit de elektrische technologieën van Groupe PSA. Ruim twee derde van de volumes wordt geconcentreerd op twee platformen – small en compact/midsize – met elk zo’n drie miljoen voertuigen per jaar. Via technologieën, producten en platformen zou in een volledig jaar zo’n 40% van de 3,7 miljard euro aan synergieën moeten worden gehaald. Ook de aankopen tellen voor 40% terwijl de overige 20% marketing, informatica, algemene kosten en logistiek betreft.

De Raad van Bestuur zal bestaan uit elf leden (vijf benoemd door FCA en vijf door Groupe PSA) terwijl Carlos Tavares met een initieel mandaat van vijf jaar de functie van CEO op zich zal nemen. Hij zal ook in de raad zetelen en John Elkann, kleinzoon van Gianni Agnelli en president van FCA wordt de president. De operatie heeft de steun van de strategische aandeelhouders EXOR, Bpifrance, EPF/FFP (familie Peugeot) en DFG (Dongfeng Group). Het moederbedrijf van de nieuwe eenheid is Nederlands en wordt genoteerd op de financiële centra Euronext (Parijs), de Borsa Italiana (Milaan) en de New York Stock Exchange. De uitvoering van de fusie zou nog twaalf tot vijftien maanden in beslag nemen. (Op de foto: Carlos Tavares (links), president van de directie van Groupe PSA en Mike Manley, CEO van FCA)

Lees alles over

video

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo