Fraude op grote schaal met de SCR: Camion Pro wijst met een beschuldigende vinger

 08/03/2016  Claude Yvens  News Transport, Wetgeving
Fraude op grote schaal met de SCR: Camion Pro wijst met een beschuldigende vinger

70 % van de vrachtwagens ingeschreven in Roemenië die in Europa rondrijden functioneren zonder AdBlue. De beschuldiging werd geuit door de Duitse vereniging Camion Pro en weegt zwaar door, maar zou steunen op een gedegen onderzoek.

Camion Pro is een vereniging die ageert tegen misbruiken in het wegtransport. De jongste studie in het veld probeert aan te tonen dat de programma’s die ontwikkeld werden door de constructeurs om de schadelijke uitstoot van de motoren te verminderen gekaapt werden. Op die manier zouden motoren kunnen functioneren zonder AdBlue… en zonder negatieve gevolgen voor de prestaties. Ter herinnering, de OBD2 diagnosesystemen aan boord zouden er voor moeten zorgen dat een Euro 6 motor die meer NOx en fijnstof uitstoot dan de norm ernstig beknopt wordt op gebied van koppel. Zelfs in die mate dat een onmiddellijke passage langs een werkplaats noodzakelijk is om alles weer aan te passen. Op de markt zijn nu evenwel leveranciers te vinden van concurrerende (voornamelijk Chinese) OBD’s die voor een dertigtal EUR aangeboden worden en een kortsluiting bewerkstelligen van het AdBlue systeem, zonder dat het OBD2 diagnosesysteem opmerkt dat er met de schadelijke uitlaatgassen geknoeid wordt.
De schade is tweeledig: enerzijds voor het milieu, omdat deze motoren (veel) meer vervuilen dan ze normaal zouden doen, en anderzijds voor de goedbedoelende transportondernemingen (er zijn er nog…) die niet op voet van gelijkwaardigheid kunnen werken met de frauderende concurrenten. Die laatste besparen als snel tot 3000 EUR per jaar! Volgens Camion Pro zou de fraude software tot 20 % van de vrachtwagens die in Duitsland rijden betreffen.

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!