Folderdistributeur BD myShopi zet nu ook in op logistiek

 14/02/2020  Philippe Van Dooren  News Logistics, Real Estate, ICT & Magazijninrichting
Folderdistributeur BD myShopi zet nu ook in op logistiek

BD myShopi nam onlangs zijn intrek in een nieuw distributiecentrum te Bornem. Het gebouw van 16.000 m² vervangt twee centra, in Merelbeke en Waver. Vijf machines sorteren reclamefolders, bundelen ze per gemeente of wijk en verpakken ze tot de folderpakketten. Ze worden dan in heel België besteld. Bornem wordt ook de uitvalsbasis voor de nieuwe logistieke activiteit van het bedrijf. Om deze aan te zwengelen, werd onlangs CityDepot overgenomen.

BD myShopi verwerkt 4,5 miljard reclamefolders per jaar. Ze zijn afkomstig van zeer diverse retailers en worden gebundeld in pakketten in plasticfolie. In het centrum, dat elke weekdag 24/24 werkt, worden per uur 7.800 dergelijke pakketten samengesteld, specifiek voor 5.000 ‘sectoren’ (gemeentes of wijken). Wekelijks komen ze in 4,5 miljoen brievenbussen terecht.

Voor de bedeling gebruikt BD myShopi – het vroegere Belgique Distribution – een cascadesysteem. Vanuit Bornem vertrekken de folderpakketten naar de 25 eigen depots. Via lokale bedelingspunten gaan ze dan naar de 2.000 zelfstandige koeriers die ze in de brievenbussen steken.

Hoewel de reclamefolder nog steeds als consumentenactivator werkt (88% van de Belgen leest ze) is BD myShopi aan het diversifiëren. Het ontwikkelt nu ook activiteiten in de ‘smart logistics’, meer bepaald in steden. Volgens CEO Raf Lambrix heeft het bedrijf met zijn netwerk van eigen depots en zelfstandige koeriers een grote troef. “Deze logistieke activiteiten kwamen onlangs in een stroomversnelling met de overname van CityDepot. Hiermee plaatsen we ons beter op de kaart als logistieke speler en kunnen we nog meer synergieën uitbouwen”, zegt hij.

Hij ziet voor BD myShoppi een rol weggelegd als ‘witte carrier’, waarbij transportbedrijven hun goederen tot in de depots van CityDepot of BD myShopi brengen, die de einddistributie doen. “Wij kunnen de goederen van verschillende bedrijven bundelen om ze zo efficiënter tot bij de klant te brengen. En de transportbedrijven hoeven de stad niet meer binnen te rijden om kleine partijen te leveren, wat voor hen inefficiënt en duur is”, zegt hij.

U kunt meer over deze strategie vernemen in het volgende magazine Link2Logistics Management.

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!