Flexibiliteit staat voorop bij Heyvaert & Co

 08/02/2017  Erik Roosens  Economie, Nieuwsbrief
Flexibiliteit staat voorop bij Heyvaert & Co

Flexibiliteit is het woord dat het meest blijft hangen na een bezoek aan Heyvaert & Co in Mollem. Eric Heyvaert runt er met zijn zonen Nick en David een transportbedrijf gespecialiseerd in koeltransport. “Als een klant vandaag belt om morgen een extra vrachtwagen in te zetten, dan kan dat”, luidt het eensgezind. “En als we geen chauffeur hebben op dat moment, rijdt een van ons.”

Heyvaert & Co is nog een echt familiebedrijf. Vader Eric en zonen Nick en David hebben elk hun verantwoordelijkheid maar zijn ook ieder overal inzetbaar. Dat is ook de troef van het bedrijf: als een klant een extra transport nodig heeft, kan dat binnen de kortste keren geregeld worden.

“Mijn vader had al een transportbedrijf”, vertelt Eric Heyvaert in de gezellige keuken achter de garage in Mollem waar het bedrijf gevestigd is. Samen met zijn twee zonen doet hij het verhaal van het bedrijf uit de doeken. “Het zat er dus al van thuis in. In 1987 ben ik zelf met een eigen transportbedrijf gestart. Intussen zitten mijn zonen Nick en David ook mee in het bedrijf. Nick houdt zich vooral bezig met de administratie, David met de werkplaats en met de aankoop van de vrachtwagens.”

Wipkar

Op dit ogenblik telt Heyvaert & Co een 35-tal voertuigen, vooral bakwagens waarvan er drie zijn uitgerust met een wipkar. Sinds kort is er een trekker bijgekomen. Het bedrijf doet alle transport maar is toch vooral gespecialiseerd in koel- en vriestransport dat driekwart van de activiteiten uitmaakt. “We leveren onder andere aan winkels van Delhaize en Carrefour”, zegt het drietal. “Ook in de kleine vestigingen, zoals de buurtwinkels van Proxy bijvoorbeeld.”

Met dat geconditioneerd transport is een eigen werkplaats geen overbodige luxe. “De temperatuur wordt tijdens het vervoer constant gecontroleerd. Een panne aan de koelgroep moet dan ook onmiddellijk worden verholpen. Gelukkig draaien de meeste van onze koelgroepen ook op elektriciteit en als het moet kunnen we ook zelf reparaties doen aan de koelinstallaties.”

De meeste transporten zijn ladingen met een zelfde temperatuur. Gecombineerde transporten waarbij een deel van de lading diepgevroren moet zijn en het andere deel gekoeld, zijn eerder uitzonderlijk. “Bijna altijd gaat het om een volle lading aan dezelfde temperatuur. Voor het transport van diepvriesproducten gebruiken we de bakwagens met deuren omdat die beter isoleren, voor de gekoelde producten kunnen we de wagens met rolluiken inzetten. Het grootste probleem bij koeltransporten zijn het openen en sluiten van de laadruimte, zeker tijdens hete zomerdagen. Als je bij 30 graden diepvriesgoederen moet lossen komt het er op aan de deuren zo snel mogelijk te sluiten.”

Kilometerheffing

Heyvaert & Co koopt alle vrachtwagens aan en houdt ze tot ze versleten zijn. “Vroeger hebben we laadkasten overgebouwd op een nieuw chassis, maar dat loont niet meer”, zegt Eric. “Het is te duur en te omslachtig. We proberen wel op tijd te vernieuwen. Alle voertuigen die ouder zijn dan Euro 5 moeten weg, want die kosten ons teveel. De klanten betalen wel voor de kilometerheffing maar enkel voor Euro 5- en Euro 6-voertuigen. Als we met de oudere camions blijven rijden moeten we dat dus zelf bijpassen.”

Het onderhoud gebeurt bij Heyvaert & Co nog in de eigen garage. Het bedrijf heeft daarvoor een mecanicien in dienst die ook als chauffeur kan worden ingezet, want ook daarin is het familiebedrijf flexibel. Alleen in uitzonderlijke gevallen gaan de vrachtwagens naar de dealer.

Vooras

Het bedrijf heeft heel wat Scania’s met de P-cabine. Daarnaast nog DAF CF, MAN TGM en Mercedes Antos. “Voor ons is het belangrijk dat we wagens hebben met een verzwaarde vooras”, zegt David. “Want de koelgroep komt bovenop de cabine en dat zorgt voor extra gewicht op de vooras. Daarom kiezen we voorassen van 9 ton. Bij de aankoop van een nieuwe vrachtwagen houden we ook rekening met de wensen van de chauffeur. Als die liever een DAF heeft, kopen we die. Uiteindelijk is het hij die er mee moet rijden. We kiezen wel voor automaten en voor motoren van ongeveer 280 pk. Een laag leeggewicht is niet zo belangrijk omdat we nooit aan ons maximaal toegelaten gewicht komen. Volume is wel essentieel. Daarom kiezen we voor grote bakwagens.”

Chauffeurs vinden en ze houden is ook voor een familiebedrijf geen sinecure. “Toch vinden we nog de juiste mannen en chauffeurs die fier zijn op hun vrachtwagen”, luidt het. “We hebben vooral Nederlandstalige chauffeurs en dat wordt door de klanten geapprecieerd. Zo kunnen ze vlot communiceren met de chauffeur. De chauffeurs vertrekken ’s morgens tussen drie en vijf uur en leggen zo’n driehonderd tot vierhonderd kilometer per dag af.”

De meeste chauffeurs nemen hun vrachtwagen mee naar huis en vertrekken ’s anderendaags van thuis uit naar de eerste klant. “We proberen onze routes zo af te stemmen dat er geen overtollige kilometers worden gereden”, zegt Eric. “Al zijn er de laatste tijd toch wat chauffeurs die hun voertuig hier in Mollem parkeren omdat ze in de buurt waar ze wonen geen parkeerplaats vinden.”

Buren stappen vlug naar de rechter

Dat files een transportbedrijf veel geld kosten aan werkuren, hoeft geen betoog. Maar soms worden die ook veroorzaakt door onverdraagzame buren. “In sommige winkels mogen we niet leveren voor een bepaald uur”, zegt Eric. “Daardoor zijn onze chauffeurs wel genoodzaakt om tijdens de piekuren te rijden en in de file te staan. Indien die klachten er niet zouden zijn, zouden de chauffeurs op die plaatsen op een ander moment kunnen leveren en in de file niet moeten aanschuiven. Dat zou ons tijd en geld sparen.”

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!