‘Flaps’ worden officieel goedgekeurd

Vanaf 9 december worden de aërodynamische ‘flaps’ aan de achterzijde van opleggers officieel goedgekeurd. Deze doorbraak symboliseert het einde van de tunnel voor de herziening van de Europese verordening inzake maten en gewichten. Frederic Rasmussen (Deputy Head of Unit verantwoordelijk voor wegvervoer bij DG Move) kondigde dit gisteren aan op een conferentie georganiseerd door Dekra in Berlijn: de laatste administratieve belemmeringen voor het gebruik van aërodynamische ‘flaps’ aan de achterzijde van opleggers zijn weggenomen. Het duurt nu nog maar 20 dagen (tot 8 december) voordat ze op de weg worden toegestaan in heel Europa. Ter herinnering: in de laatste versie van de herziening van de verordening inzake gewichten en maten zijn flaps van meer dan 500 mm toegestaan op voorwaarde dat ze in alle gebruiksstanden kunnen worden vergrendeld, dat ze de breedte van het voertuig niet met meer dan 25 mm per zijde vergroten wanneer ze naar de zijkant worden opgevouwen en dat ze de maximumlengte van de combinatie niet met meer dan 200 mm vergroten wanneer ze aan de achterkant van de oplegger worden opgevouwen, om de oplegger compatibel te houden met de voorschriften van het gecombineerd vervoer. Dit is uiteraard slechts een van de elementen van de nieuwe verordening die het de constructeurs ook mogelijk maakt om langere en meer aerodynamische cabines op de markt te brengen. In theorie zou dit al op 4 december het geval kunnen zijn, maar het zal waarschijnlijk nog wel even duren voordat de eerste modellen verschijnen.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo