Febetra : “Slimme tachograaf verdient niet om slim genoemd te worden”

Veertien jaar nadat de digitale tachograaf een verplicht uitrustingselement in elke truck werd, krijgt hij in 2019 een eerste technologische aanpassing. Vanaf 15 juni 2019 moet elke nieuwe truck met de nieuwe digitale tachograaf uitgerust zijn. Maar ‘slim’ is die techograaf niet, volgens Febetra.  “De slimme tachograaf waarmee nieuwe voertuigen vanaf 15 juni 2019 verplicht uitgerust zullen moeten zijn, is absoluut niet zo slim als vaak gedacht wordt. Vermis de zogenaamde slimme tachograaf geen “mapping functie” heeft, weet die niet waar en wanneer de vrachtwagen een grens overschrijdt. Dit brengt met zich mee dat in het geval het voorstel van de Europese Commissie om elke grensoverschrijding verplicht te registreren, weerhouden wordt, zelfs chauffeurs met een slimme tachograaf op de eerste geschikte stopplaats manueel zullen moeten registreren waar en wanneer zij een grens overgestoken zijn”, zegt Febetra-directeur Philippe Degraef. Febetra heeft er geen bezwaar tegen dat de tachograaf elke grensovergang registreert en dat hij gebruikt wordt om de cabotageregels en de detachering te controleren, voor zover dit automatisch gebeurt zonder enige menselijke tussenkomst. “Als er al een conclusie moet getrokken worden, dan is het wel dat de slimme tachograaf de verwachtingen niet kan inlossen, omwille van onaangepaste technische specificaties”, aldus Degraef nog.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo