Federaties gematigd tevreden over ‘voorstel De Backer’

 11/04/2018  Claude Yvens  Wetgeving
Federaties gematigd tevreden over ‘voorstel De Backer’

Het wetsvoorstel dat Philippe De Backer (staatssecretaris voor fraudebestrijding) gaat indienen om de uitwisseling van gegevens tussen Viapass en de inspectiediensten mogelijk te maken, wordt beleefd maar licht aarzelend door de drie Belgische transportfederaties onthaald.

Over het principe zijn de drie federaties het eens. TLV, Febetra en UPTR sluiten zich aan bij het plan van 2016 voor eerlijke concurrentie in het wegtransport en zijn voorstander van alle maatregelen die het mogelijk maken sociale fraude doeltreffender te bestrijden. “Meer controleurs aanwerven is één zaak, maar ze efficiënt inzetten is nog iets anders”, vertelt Lode Verkinderen van TLV. “Met de gegevens van de kilometerheffing zullen de inspectiediensten hun acties tegen potentiële fraudeurs gerichter kunnen uitvoeren. Bij bedrijven die geen banden met België hebben, is zoiets op dit ogenblik zo goed als onmogelijk. Als een Roemeense transporteur voor illegale cabotage wordt gevat, is de kans dat hij de week erna wordt gecontroleerd, erg klein. De maatregel die De Backer heeft aangekondigd, krijgt dus de volledige steun van TLV.”

Twijfels…

Zijn twee collega’s reageren echter iets behoedzamer. Philippe Degraef, van Febetra, wijst om te beginnen op een theoretische moeilijkheid: “We betwijfelen dat de gegevens van de kilometerheffing kunnen worden gebruikt om de rij- en rusttijden te controleren. Die verwijzen immers naar de chauffeur, terwijl de gegevens van de kilometerheffing met het voertuig samenhangen. We zien niet meteen hoe die twee op elkaar kunnen worden afgestemd.” Bij de UPTR willen ze de staatssecretaris vooral een kans geven. “De kilometerheffing is nu twee jaar in voege en Viapass heeft nog geen enkele echt nuttige informatie doorgegeven. Het is zelfs teveel gevraagd om van Viapass de gemiddelde kost van de kilometerheffing voor een bedrijf te weten te komen. We hebben Viapass om gegevens gevraagd over het aantal buitenlandse trucks die België nooit verlaten, maar tevergeefs. Minister Bellot heeft al geprobeerd zijn regionale collega’s wat onder druk te zetten over het intelligente gebruik van gegevens die Viapass heeft vergaard, maar hij heeft hierop geen reactie gekregen. We hopen dat Philippe De Backer meer geluk heeft…”, betoogt Michael Reul, die de huidige fraudebestrijdingsmethodes vergelijkt met een jagen op everzwijnen met een katapult, en die “de luiheid van de regionale ambtenaren die in het Viapass-team zetelen” aan de kaak stelt.

De bal lijkt nu dus in het kamp van Viapass te liggen…

Internationale samenwerking

Philippe Degraef wijst ook op het gebrek aan internationale samenwerking in de strijd tegen sociale fraude in de transportsector: “Zonder de uitwisseling van gegevens tussen de controlediensten van de verschillende landen, wordt de piste De Backer een slag in het water. En er zijn geen sancties voorzien tegen landen die geen goede wil aan de dag leggen.”