Fabrice Ausloos: “Ik hoop dat de RvB van Viapass een valse start zal toegeven”

 01/04/2016  Claude Yvens  News Transport
Fabrice Ausloos: “Ik hoop dat de RvB van Viapass een valse start zal toegeven”

Fabrice Ausloos, zaakvoerder van Transport Ausloos Fabrice uit Villers-le-Bouillet, is één van de vervoerders die vrijdagmorgen Waals minister van Begroting Christophe Lacroix ontmoette in het kader van de invoering van de kilometerheffing. Hij hoopt dat de buitengewone Raad van Bestuur van Viapass, die vrijdag om 17.30 uur plaatsvond in Brussel, zal toegeven dat de OBU’s niet betrouwbaar zijn en dat 1 april een valse start van de kilometerheffing was.

“Vrijdagmorgen, tijdens het onderhoud met minister Christophe Lacroix hebben wij gevraagd dat de kilometerheffing uitgesteld zou worden”, stelt Fabrice Ausloos. “De reden? De OBU’s zijn absoluut niet betrouwbaar. Collega-transporteurs en ik werden met tal van problemen met deze boxen geconfronteerd: verschillende bedragen wanneer twee voertuigen exact hetzelfde traject afleggen, lokalisatieproblemen met een aanrekening van kilometers op privéterreinen… Los daarvan werkten bepaalde OBU-verdeelautomaten niet. Het systeem staan eenvoudigweg niet op punt. Uw buur zou wel eens een ander bedrag kunnen betalen als uzelf. Dat is ontoelaatbaar, dat is gewoon een geval van discriminatie.”

Fabrice Ausloos hoopt dat 1 april een “valse start” is voor de kilometerheffing. “Met al deze problemen die het systeem stelt, vind ik het niet normaal dat de kilometers van tal van transporteurs die vrijdag afgelegd werden ook aangerekend en daarna gefactureerd zouden worden. Ik meen dat men de teller best weer op nul zet en 1 april als een valse start beschouwt. Ik hoop dat de buitengewone Raad van Bestuur, die vrijdagavond in Brussel gehouden werd, deze beslissing zal nemen.

“Er zal een cashflowprobleem zijn”

De vervoerder die over 5 voertuigen beschikt, is echt ongerust over de toekomst van de kleine vervoerders na de invoering van de kilometerheffing. “We zullen niet rondkomen. Ook al zouden we het belastingsbedrag kunnen doorrekenen, dan nog zullen er cashflowproblemen zijn. Wanneer men voor een Franse opdrachtgever werkt, wordt men na maximaal 30 dagen betaald, dankzij een wettelijke verplichting die in het verleden door Nicolas Sarkozy werd ingevoerd. In België is dat niet het geval. Men kan er zelfs pas na 90 dagen betaald worden. Vandaar dat er liquiditeitsproblemen optreden. En de kilometerheffing zal daar niets aan veranderen.”

Lees ook: Kilometerheffing: minister Lacroix organiseert een buitengewone RvB van Viapass

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!