Eurovignet in 2023 verboden

Het Europees Parlement heeft gisteren in eerste lezing een ontwerpreglement goedgekeurd dat de overgang van het systeem met snelwegvignetten moet versnellen. In 2023 moet het Eurovignet dus ophouden te bestaan. De nieuwe Europese Verordening, wanneer die eindelijk door de Europese Raad wordt goedgekeurd, zou van toepassing zijn op alle landen die beslissen bedrijfsvoertuigen een heffing voor het gebruik van het wegennet te laten betalen. Alle forfaitaire systemen (het Eurovignet dus) zouden in 2023 moeten worden omgezet in systemen die zich baseren op de afgelegde afstand. Dit zou gelden voor trucks, bussen en bedrijfsvoertuigen van meer dan 2,4 ton. De overige bedrijfsvoertuigen zouden vier jaar later aan de beurt zijn. Vanaf 2021 zou elk meetsysteem ook de externe kosten moeten opnemen die door het transport worden veroorzaakt (luchtvervuiling, lawaai, schade aan infrastructuur, …). Tegen 2020 zou dit nieuwe reglement bovendien een einde moeten maken aan de vrijstellingen waar trucks van minder dan 12 ton in bepaalde landen van genieten. Bussen en autocars zullen eveneens verplicht worden een heffing te betalen, wat vandaag de dag niet het geval is. De lidstaten zouden echter wel het recht behouden om aan bepaalde categorieën van gebruikers of op een deel van het belastbare wegennet kortingen toe te kennen.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo