Erg gespannen situatie aan de grenzen door kilometerheffing

 01/04/2016  Claude Yvens  News Transport
Erg gespannen situatie aan de grenzen door kilometerheffing

Honderden buitenlandse chauffeurs staan geblokkeerd op de grensparking in afwachting dat ze het Belgisch grondgebied kunnen binnenrijden met een werkende OBU. Een reportage van op de parking in Lichtenbusch op de E40 tussen Aken en Luik…

Trucks die zowat overal geparkeerd staan, tot een kilometer ver langs de autosnelweg, tientallen chauffeurs staan, soms in de modder te dringen voor één van de drie OBU-verdelers, geënerveerde chauffeurs die uit hun cabine komen met een OBU ‘die het niet doet’… de situatie is deze ochtend in Lichtenbusch erg gespannen. Er zijn meerdere minuten nodig om een inschrijving in orde te brengen en de wachtrij wordt snel langer, tot de verdeelautomaat leeg is. Op datzelfde moment rijden tientallen trucks de grens over zonder te stoppen.

Onder de geblokkeerde chauffeurs (waarvan er nogal wat niet op de hoogte zijn of erg slecht geïnformeerd zijn) heerst boosheid. “Het is een chaos”, zegt een Roemeense chauffeur, die voor het Portugees bedrijf werkt. “Mijn baas had zijn OBU’s twee maanden geleden besteld en hij heeft niets ontvangen. En nu ben ik verplicht om in de koude in de rij te staan wachten. Mijn dag is verloren!”, aldus nog de boze Roemeen. Op de parking tracht een mobiel team de chauffeurs te assisteren, maar de taalbarrière is soms moeilijk te nemen (we hebben geen brochures in twaalf talen gezien die uitgegeven worden door Satellic). Het gaat niet om personeel van Satellic, maar om mensen van het bedrijf Field & Concept (specialisten in ‘field marketing’), ook al dragen ze jassen met het Satellic logo erop. Het is hetzelfde bedrijf dat instaat voor het aanvullen van de verdeelautomaten. Ze zijn duidelijk niet in staat om te antwoorden op de voornaamste vragen van de chauffeurs: zullen de controles vandaag al beginnen, zullen de boetes van 1.000 euro al verschuldigd zijn (het is ook niet daarvoor dat deze mensen daar zijn, dat is waar)? Er is geen enkel spoor van een voertuig van het Waals Gewest… “Wij hebben er alles aan gedaan om de OBU’s, die besteld warden, te leveren”, vertelt Satellic woordvoerder Benoit Lempkowicz. “Uiteraard hebben wij niet noodzakelijk alle na 20 maart bestelde OBU’s kunnen leveren in alle uithoeken van Europa. Ik kan niet garanderen dat 100% van de OBU’s geleverd werden”, vervolgt Lempkowicz. Te meer daar bepaalde koeriersbedrijven soms één of ander pakket hebben verloren laten gaan (een op de parking aanwezige vervoerder had twee OBU’s, die UPS eergisteren bij hem had moeten leveren, niet ontvangen).

DSC_0981[1] DSC_0973[1] DSC_0976[1] DSC_0971[1]

UTA aan het werk

Een beetje verder op de parking wachten andere chauffeurs voor de motorhome van UTA. Het Duitse bedrijf heeft het risico genomen om zijn klanten zich te laten voorregistreren voor het verkrijgen van een UTA Box (in feite een ‘gepersonaliseerde’ Axxès OBU), zonder dat het wist of het apparaat van Axxès op 1 april toegelaten zou zijn. Sinds vanmorgen is dat het geval, maar de logistiek is niet gevolgd. Ingo Tulodetski, die Tulogistik uit Alsdorf leidt, is getuige van wat hij spijtig genoeg als een catastrofe moet beschouwen: “Wij hebben onze OBU’s in februari besteld, maar we hebben niets ontvangen. Gisteren heeft één van mijn werknemers uren op de parking doorgebracht en dat zonder resultaat. Het callcenter is volledig verzadigd, men moet anderhalf uur wachten om een medewerker aan de lijn te krijgen en daarna heeft die dan maar acht minuten om ons probleem op te lossen.”
DSC_0975[1] DSC_0979[1]

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!