Transportmanagement.be

Er komt een écht intelligente tachograaf aan, maar…

 15/05/2018  Claude Yvens  Wetgeving
Er komt een écht intelligente tachograaf aan, maar…

De nieuwe, zogeheten ‘intelligente’, tachograaf waarmee de nieuwe trucks vanaf 2019 zullen worden uitgerust, kan al lang op veel kritiek van Febetra rekenen. Die tachograaf wordt mogelijk slechts een tijdelijke maatregel en Febetra vraagt daarom nu te wachten tot de ‘écht intelligente’ tachograaf verkrijgbaar is.

De belangrijkste reden waarom de federatie zich tegen die nieuwe digitale tachograaf verzet, is dat hij niet registreert wanneer de truck de grens oversteekt. Hierdoor moet de chauffeur bij de eerstvolgende parking halt houden en de overgang manueel registreren. “Door die technische lacune zullen op de eerste plek na een grensovergang waar de chauffeurs manueel hun tachograaf moeten aanpassen, chaotische en gevaarlijke situaties ontstaan”, meent Philippe Degraef, directeur van Febetra.

Maar die nieuwe digitale tachograaf zou vrij snel door een werkelijk ‘intelligente’ versie kunnen worden opgevolgd. “Uit onze contacten blijkt duidelijk dat Europa ernstig overweegt de technische vereisten van dit instrument aan te passen, en dat elke keer dat de truck de grens oversteekt, dit automatisch moet worden geregistreerd. De fabrikanten van de tachograaf hebben al te verstaan gegeven dat de intelligente tachograaf van de tweede generatie, die met een ‘mapping’-functie is uitgerust, een jaar na de publicatie van de nieuwe technische vereisten verkrijgbaar zou kunnen zijn”, vervolgt Degraef. Aangezien we van mening zijn dat de tachograaf ‘versie 2019’ in die context geen enkele toegevoegde waarde zou bieden, vraagt Febetra dus te wachten tot de ‘intelligente’ versie er is… Hoewel de datum van de verplichte invoering natuurlijk nog niet gekend is. Om die vraag kracht bij te zetten, haalt Febetra ook een eventuele verplichting aan om de nieuwe tachograaf in alle trucks (en dus niet alleen in de nieuwe vrachtwagens) te monteren. Die maatregel is opgenomen in de voorbereidende nota’s van de toekomstige Europese tekst. Als de transporteurs, zoals die nota voorstelt, twee jaar krijgen om hun hele wagenpark met die tachograaf uit te rusten, dan zou hen dat 1300 euro per voertuig kosten.

Lees alles over Febetra in onze Transport & Van In Belgium directory!