Enquête Renault/Nissan/Mitsubishi: grote vraag naar elektrische en zelfrijdende wagenparken

 28/02/2019  Michel Buckinx  Van
Enquête Renault/Nissan/Mitsubishi: grote vraag naar elektrische en zelfrijdende wagenparken

Een rondvraag van de Afdeling Bedrijfsvoertuigen van Renault/Nissan/Mitsubishi laat zien dat er een grote vraag is naar elektrische en zelfrijdende wagenparken. Die vraag zou vooral het resultaat zijn van de evoluties in de e-commerce.

Het onderzoek werd gevoerd bij eigenaars van kleine bedrijven en bij logistieke beslissingnemers van verschillende bedrijfstakken in het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, China, Frankrijk, Mexico, Australië en Japan. 3.257 onder hen – uit bedrijven met minder dan 50 werknemers en een zakencijfer van minstens 100 miljoen dollar – hebben de enquête beantwoord. Daaruit blijkt dat 66% van de kleine ondernemingen voorziet dat hun vloot de komende 20 jaar volledig elektrisch wordt. Volgens 50% zal hun wagenpark zelfs binnen 10 jaar elektrisch zijn. 93% van de ondervraagde bedrijven hecht veel belang aan duurzaamheid en het milieu. Daarnaast toont de rondvraag dat naarmate het zakencijfer van een bedrijf stijgt, ook het wagenpark groter en de duurzaamheid belangrijker wordt. De groep Renault maakt van de gelegenheid gebruik om bekend te maken dat tegen 2022 100% van zijn LCV’s elektrisch zullen zijn. Renault herinnert er ook aan dat het met een marktaandeel van 46,2% de Europese leider is op de markt van de volledig elektrische bedrijfsvoertuigen.

Andere conclusies van de enquête zijn dat 55% van de ondervraagde personen denkt dat hun wagenpark binnen 20 jaar volledig zelfrijdend zal zijn, terwijl 38% zelfs denkt dat dit al binnen 10 jaar het geval kan zijn. De grootste logistieke uitdagingen waar de bedrijven denken mee te maken te zullen krijgen, zijn de groei van de e-commerce en de toename van de leveringsaanvragen (18%), vóór het naleven van de reglementeringen (17%) en de evolutie van de verwachtingen van de klanten met betrekking tot de levertermijn. 1 op 5 van de ondervraagde bedrijfsleiders denkt dat connectiviteit de sleutel tot hun logistieke succes zal vormen terwijl volgens anderen (14%) de automatisering een grote rol in hun toekomstige welslagen zal spelen. (Foto: een Master Z.E.)

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!