Enquête ‘kilometerheffing’: uitgesproken voorkeur voor interoperabiliteit

 13/11/2018  Claude Yvens  Fleet Management, Studies
Enquête ‘kilometerheffing’: uitgesproken voorkeur voor interoperabiliteit

Aangezien er nu echt sprake is van concurrentie op de markt van de Belgische kilometerheffing, leek het ons een prima idee om een rondvraag te organiseren onder de wagenparkbeheerders. We wilden vooral weten welke extra diensten ze van hun leverancier verwachten. Het hoeft niet te verrassen dat de transporteurs in de eerste plaats vragende partij zijn voor een systeem dat interoperabel is met de buurlanden. 

In april van 2016 was Axxès de enige leverancier om het zogenaamde monopolie van Satellic te doorbreken. Ondertussen is er veel veranderd. Momenteel zijn er vijf operatoren die erkend zijn door Viapass. Vijf operatoren maar in de praktijk zijn er een pak meer commerciële partners. Grote oliemaatschappijen en-/ of leveranciers van betaalkaarten zijn namelijk op de één of andere manier gelinkt aan een erkende EETS-provider (Shell en Multi Service met Axxès, UTA met Telepass…). Zelfs Transport en Logistiek Vlaanderen treedt tegenwoordig op als verdeler van Eurotoll. Anderen kijken nog even de kat uit de boom. Dat is onder meer het geval voor DKV Euro Services, dat zijn eigen tolbox aan het ontwikkelen is (in samenwerking met Toll4Europe waarvan het aandeelhouder is). DKV wil zich overigens meer als derde betaler profileren.

Meer motivatie onder transporteurs

De ene OBU is de andere niet. Het verschil zit hem voornamelijk in de efficiëntie, het commercieel model of de landen waarin ze gebruikt kunnen worden. Het is onder meer op dit punt dat de bevraging, uitgevoerd door de redactie van TransportMedia, zijn waarde bewijst. Bij het belang dat vlootbeheerders aan hun tolkastjes hechten, is er namelijk een groot verschil tussen vervoerders voor eigen rekening en vervoerders die rijden voor rekening van derden.

Bij de vervoerders voor eigen rekening stellen we een gemiddelde vast van 3,56 op 5, terwijl dit aantal bij de vervoerders voor rekening van derden op 3,83 ligt. Het segment van het vervoer voor rekening van derden heeft met andere woorden hogere verwachtingen van zijn OBU-leverancier in vergelijking met bedrijven die voor eigen rekening onderweg zijn. In deze laatste categorie is er weinig animo om van leverancier te veranderen. Deze categorie van ondernemers neigen naar leveranciers als Satellic, waar de waarborg voor het toestel teruggestort kan worden en waar er geen huurkosten moeten betaald worden. Satellic beschikt bovendien over een eigen netwerk van terminals voor het afhalen van OBU’s.

Interoperabiliteit met de buurlanden

Ten tweede is er een verschil m.b.t. interoperabiliteit. Dat is het topantwoord voor de vervoerders die opdrachten uitvoeren voor rekening van derden. Bij het vervoer voor eigen rekening komt dit pas op de tiende plaats (op 11). Niet onlogisch als u weet dat deze categorie van bedrijven slechts sporadisch de grens oversteekt. Ze kiezen dan ook vaak voor de gemakkelijkste oplossing. Bij de transporteurs zien we een ander verhaal. In hun keuze voor een partner voor de Belgische kilometerheffing, kijken ze vooral naar de mogelijkheden om dezelfde OBU ook in de buurlanden te kunnen gebruiken. Enkele transporteurs zijn ook geïnteresseerd in iets verdere bestemmingen. Alle OBU’s die nu op de markt zijn (behalve de Satellic-OBU) zijn interoperabel met Frankrijk en in de loop van de komende weken zal er duidelijkheid komen over de interoperabiliteit met het Duitse tolsysteem.

De andere twee landen van de Benelux, waar er voor alle duidelijkheid nog geen kilometerheffing is ingevoerd, behoren ook tot de prioriteiten. Mochten Nederland en Luxemburg ook overgaan tot het principe van de ‘vervuiler betaalt’, dan mag men er gif op innemen dat de overgrote meerderheid van de Belgische vloten op zoek zal gaan naar een tolsysteem dat bruikbaar is in de gehele Benelux.

En er is nog een verschil in het verwachtingspatroon t.o.v. vervoerders voor eigen rekening. Transporteurs hechten namelijk veel waarde aan loyaliteitsprogramma’s of kortingen.

Weinig animo voor track & trace

Beide categorieën van vlootbeheerders verschillen dan weer niet van mening als het op track & trace aankomt. Zelfs voor de meest gesofisticeerde versies (met geofencing) is er weinig of geen animo. Hier zijn drie mogelijke verklaringen. In eerste instantie zijn de wagenparken vaak al met een ander track & trace-systeem uitgerust, dat geïntegreerd is in andere wagenparkbeheersystemen. Ten tweede zijn de meeste fleetmanagers er zich van bewust dat de toekomstige digitale tachograaf deze functie standaard zal aanbieden (vanaf volgend jaar op alle nieuw ingeschreven voertuigen). Een derde verklaring is dat ze totaal niet geïnteresseerd zijn om te weten waar hun voertuigen zich bevinden…

Alle resultaten

Voor elke vraag wordt het algemeen resultaat (van nul tot vijf, waarbij vijf wijst op heel veel belang) gevolgd door het cijfer bij de vervoerders voor eigen rekening en het cijfer bij de vervoerders voor rekening van derden.

Dienstverlening

  • De beschikbaarheid van een netwerk van automaten om OBU’s snel te kunnen afhalen en/of om te wisselen: 3,94 (4,09 / 3,90).
  • Via de OBU noodoproepen kunnen ontvangen m.b.t. het voertuig of de positie ervan: 3,62 (4,00 / 3,51).
  • Over een 24/7 helpdesk kunnen beschikken in uw taal: 4,40 (4,18 / 4,46).

Kostenbeheer

  • Bijkomende kosten kunnen vermijden (huur, beheer, enz.) door een terugstortbare borg te betalen: 3,90 (3,82 / 3,93).
  • Uw eigen betaalmethode en betalingstermijn kunnen kiezen: 4,27 (4,27 / 4,27).
  • De beschikbaarheid van een loyaliteitsprogramma of kortingen: 4,21 (3,36 / 4,44).

Plaatsbepaling

  • Het aanbod van een track & trace door de provider: 3,17 (3,00 / 3,22).
  • Het aanbod van geofencing door de provider: 3,06 (2,82 / 3,13).
  • Het aanbod van trajectsimulatie en CO2-uitstoot simulatie door de provider: 3,12 (3,27 / 3,07).
  • Over data kunnen beschikken die in uw bestaande fleetmanagementsystemen kunnen geïntegreerd worden: 3,54 (3,45 / 3,56).

Interoperabiliteit

  • De OBU moet ook geschikt zijn voor andere landen: 4,25 (2,91 / 4,61)
  • Indien ja, in welk(e) land(en)?

Top 5 voor de transporteurs

  1. Interoperabiliteit (4,61)
  2. Helpdesk (4,46)
  3. Beloning voor trouwe klanten (4,44)
  4. Keuze voor betaalsysteem (4,27)
  5. Principe van de waarborg (3,93)

Top 5 vervoer voor eigen rekening

  1. Keuze voor betaalsysteem (4,27)
  2. Helpdesk (4,18)
  3. Automaten (4,09)
  4. Noodoproepen (4,00)
  5. Principe van de waarborg (3,82)

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!