Elektrische vrachtwagens financieel aantrekkelijk vanaf 2028

Volgens een recente studie van de bank ING blijft het nog wachten tot 2028 vooraleer etrucks voor de transporteurs financieel aantrekkelijk worden. Die berekening houdt bovendien rekening met de subsidies die door de overheidsinstanties worden toegekend.

Het keerpunt hangt af van de kilometers die het voertuig aflegt: voor trucks die jaarlijks 60.000 kilometer rijden, zou dat volgens ING in 2028 zijn. Bij 100.000 kilometer per jaar, zou dat drie jaar eerder kunnen zijn.

Die berekening gaat uit van een aankoopprijs die 3,5 maal hoger ligt bij een elektrische truck dan bij zijn tegenhanger op diesel. Die basis is puur theoretisch. In Europa is momenteel immers nog geen enkele etruck verkocht, maar als we het prijsverschil tussen een elektrische en een thermische lichte vrachtwagen bekijken, lijkt de stelling wel aannemelijk. ING mikt dus op de opkomst van emissievrije zones om de aankoop van elektrische vrachtwagens aan te moedigen (of te forceren). In dertig tot veertig Nederlandse steden is dit al gepland, maar in België wordt dit nog niet overwogen. In Nederland verwacht ING dat één op vier nieuwe trucks elektrisch zal zijn (zonder hierbij onderscheid te maken tussen vrachtwagens op batterijen en op brandstofcellen).

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo