Elektrische bestelwagens vinden hun weg naar showroom

De productie van elektrisch aangedreven bestelauto’s zit in een stroomversnelling en dat moet ook, want (oudere) diesels worden geweerd in steden. Zo wil Transport en Logistiek Nederland tegen 2025 zelfs een zero emissie in de binnensteden. Leveringen zouden dan nog uitsluitend mogen gebeuren met elektrisch aangedreven voertuigen. Geen onhaalbare kaart, want de huidige actieradius van de batterijen voldoet voor stadsdistributie.   De uitstoot van schadelijke uitlaatgassen moet vooral in een stedelijke omgeving worden vermeden omdat daar heel wat mensen rondlopen die de roetdeeltjes en de stikstofoxides inademen. Daarom is de omschakeling van voertuigen met een verbrandingsmotor naar voertuigen met een elektrische motor vooral in drukbevolkte steden een prioriteit. Op het IAA-bedrijfswagensalon in Hannover stonden in 2016 al heel wat elektrische prototypes. Een jaar later blijken de modellen die toen op de standen stonden intussen in de showroom staan of er toch binnen afzienbare tijd zullen staan. Daimler stelde in Hannover de Fuso eCanter voor die nu in Portugal in beperkte oplage wordt gebouwd. Deze grote bestelauto met een totaalgewicht van 7,5 ton heeft een actieradius van meer dan 100 km en dat blijkt voldoende. Uit tests met klanten in Portugal en Stuttgart bleek dat de meesten gemiddeld slechts 50 km per dag afleggen. 80% van hen is dan ook tevreden met een autonomie van 100 km. Wie meer kilometers doet, kan de eCanter op een uur tot 80% opladen. De emissieloze eCanter is in gebruik goedkoper dan een voertuig met een verbrandingsmotor omdat hij minder onderhoud nodig heeft en elektriciteit niet zo duur is als diesel. Volgens de constructeur bespaart de klant per 10.000 kilometer 1.000 euro op brandstof en is de hogere aankoopprijs binnen de drie jaar terugverdiend. Koeriers Ook de kleinere modellen van Daimler krijgen een elektrische variant. Na de Vito E-CELL uit 2011 neemt Mercedes-Benz Vans begin 2018 een reeks elektrisch aangedreven bestelwagens in productie. Daimler zet niet enkel in op elektrische voertuigen, het investeerde in het Duitse Kamenz zo’n 500 miljoen euro in de bouw van een tweede fabriek voor lithium-ion-accu’s. Zowel de Vito, de Sprinter als de eCanter zullen worden voorzien van accu’s uit Kamenz. Mercedes-Benz Vans heeft met het koerierbedrijf Hermes een partnerschap ondertekend om het voertuigenpark van de koerierdienst te elektriseren. Begin 2018 zal Hermes elektrische voertuigen inzetten in Stuttgart en Hamburg voor stadsleveringen. Tegen eind 2020 wil Hermes 1.500 exemplaren van de elektrisch aangedreven Mercedes-Benz Vito en Sprinter gebruiken in steden over heel Duitsland. Tegen 2025 wil Hermes leveringen in de centra van alle grote Duitse steden volledig emissievrij uitvoeren, op hetzelfde moment dus dat Transport en Logistiek Nederland dat wil doen bij onze noorderburen. Streetscooter Niet enkel de Duitse autofabrikanten zetten in op elektrische voertuigen. Deutsche Post/DHL bouwde zelf een StreetScooter Work die een laadruimte heeft van 4 m2. Deutsche Post heeft op dit moment al 2.500 Streetscooters in Duitsland rijden die post en pakjes bezorgen. Ook in Nederland zijn er 100 elektrische Streetscooters actief. Intussen heeft Deutsche Post DHL samen met Ford de Streetscooter Work XL ontwikkeld. Die deelt zijn basis met de Ford Transit, heeft een actieradius van 80 of 200 km en een gemiddelde oplaadtijd van drie uur. De Work XL heeft een laadvolume van 20 m3. De laadruimte is niet alleen bereikbaar via de achterdeur en de schuifdeur aan de zijkant, maar ook vanuit de cabine. Ook de Volkswagen E-Crafter die werd voorgesteld op de IAA in 2016 staat binnenkort in de showroom. Leeg weegt deze Crafter 2,54 ton. Hij kan tot 1,7 ton laden en komt dan op een totaalgewicht van 4,2 ton. De elektromotor van 100 kW heeft een koppel van 290 Nm en een topsnelheid van 80 km/u. Het rijbereik van 208 km zal in latere versies uitgebreid worden tot 400 km. Het zou 45 minuten duren om de batterijen op te laden tot 80%. Ook zijn kleinere broer – de Volkswagen T – krijgt een elektrische versie. Maar die komt pas in 2022 in de showroom. De VW ID Buzz moet de populaire VW Bulli T1 opvolgen. Hij zal met een volle accu 450 kilometer kunnen afleggen. Hij zou ook zeer snel opladen: tot 80% in een half uur. Met de accu onder de laadvloer heeft de Renault Master ZE een laadvolume van 22 m3 en een laadvermogen van 1400 kg. Met een volle accu geraakt de Master ZE 200 km ver. Eind 2017 moet deze elektrische camionette in de showrooms staan. De kleinere Renault Kangoo ZE is nu al verkrijgbaar. Deze 100% elektrische bestelwagen heeft een actieradius van 270 km. De Iveco Daily Electric heeft een rijbereik van 130 km en is verkrijgbaar als bestelwagen en chassiscabine. Hij kan tot 3 ton lading transporteren en heeft een laadvolume tot 17 m³. Omdat de elektrische installatie onder de vloer is aangebracht, blijft de volledige laadruimte gehandhaafd. De Nissan e-NV200 heeft een autonomie van 170 km. De auto is voorzien van snellaadtechnologie waarmee je de batterij tot 80% kan laden in slechts 30 minuten. De elektrische Peugeot Partner heeft een rijbereik van 170 km. Met een snellader kan je hem op een half uur tot 80% laden. Zijn tweelingbroer – de Citroën e-Berlingo – heeft identiek dezelfde eigenschappen.     Opladen terwijl je rijdt Renault heeft samen met Qualcomm Technologies en Vedecom een dynamisch laadsysteem voor elektrische voertuigen ontwikkeld. Op die manier kunnen de batterijen opladen tijdens het rijden tot een snelheid van 100 km/u. Op de testpiste kunnen zo twee Renaults Kangoo ZE tegelijk worden opgeladen in de twee richtingen en ieder 20 kW tanken. Met B-rijbewijs elektrisch rijden tot 4,25 ton Nederland kreeg van de Europese Commissie toestemming om zwaardere elektrische voertuigen vrij te stellen van het C-rijbewijs. Zo zou het rijbewijs B voldoende zijn voor het besturen van volledig elektrisch aangedreven motorvoertuigen bestemd voor het vervoer van goederen en zonder aanhangwagen. Het voertuig mag niet zwaarder zijn dan 4.250 kilo en de vrijstelling is alleen van toepassing in Nederland. De chauffeur van het voertuig moet wel een speciale opleiding van vijf uur volgen voor het besturen van elektrische voertuigen van meer dan 3.500 kg.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo