Eerste rijtest met Scania XT in Zweden

 14/09/2017  Erik Roosens  We are Transport 2018, Trucks, Nieuwsbrief
Eerste rijtest met Scania XT in Zweden

Op Matexpo stond de Scania XT al tentoon. Transportmedia kon de nieuwe bouwtruck van Scania in het Zweedse Södertalje testen, zowel op de weg als op een offroadterrein.

De Scania XT – Extra Tough – is bestemd voor klanten die een stevig voertuig nodig hebben. Het is geen apart model: de XT-bouwuitvoering kan gecombineerd worden met iedere cabine (19) en met elke motor. Dat kan dankzij de modulaire aanpak waarbij door de combinatie van een beperkt aantal componenten de cabines aan de buitenkant totaal verschillend lijken, terwijl ze grotendeels uit dezelfde onderdelen bestaan. Je kan de XT krijgen in P-, G-, R- of S-uitvoering.

Om op de bouwwerf zijn mannetje te staan, krijgt de XT onder andere een hoge luchtinlaat, een verticale uitlaat, beschermroosters voor de lichten, spiegels in een stevigere behuizing en een stevige bumper vooraan met een pin die een sleep van 40 ton aankan, de sterkste pin op de markt.

Maar wat zegt dat achter het stuur? Op het offroadparcours konden we zes modellen testen, vier met de 13-liter zescilinder-in-lijn, twee met de nieuwe 16-liter V8. Die grootste krachtbron is volgens Scania voor zware toepassingen zuiniger dan zijn kleinere broer. De G 410 8×4 (betonmixer – 32 ton – 9 meter) was uitgerust met een manuele versnellingsbak. De G 500 8×4 (kipper 32 ton – 8 meter), G 500 4×2 (kippertrailer – 34 ton – 11 meter), R 500 6×4 (kippertrailer – 32 ton – 15 meter), R 580 6×4 (kipper – 24 ton – 7 meter) en de R 580 6×4 (houttransport – 45 ton – 18 meter) met de Scania Opticruise, soms met het optionele koppelingspedaal.

Koppelingspedaal

Dat koppelingspedaal kan je enkel gebruiken om te manoeuvreren, niet om te schakelen. Voor de meeste toepassingen is het koppelingspedaal niet noodzakelijk omdat de manoeuvreermodus van de Opticruise voldoende finesse heeft om met het gaspedaal stapvoets te rangeren. Voor wie containers oppikt is het handig, zegt de Zweedse constructeur. Je kan dan met het gaspedaal het toerental verhogen, terwijl je intussen met het koppelingspedaal de vrachtwagen controleert. Voor wie toch nog liever met de linkervoet manoeuvreert, kan het een handige optie zijn.

En wat zijn onze indrukken? De Opticruise schakelt zacht en snel dankzij de lay shaft brake, een remmechanisme op de tussenas om sneller te schakelen. De nieuwe Scania stuurt precies, soepel en zacht. De vernieuwde hill-hold werkt geruststellend als je met 45 ton stilstaat en op de helling wil vertrekken. De bedieningen tijdens het rijden zijn eenvoudig zoals het overschakelen van de gewone naar de offroadmodus of het in- en uitschakelen van het differentieel. Je draait tijdens het rijden aan de schakelaar en de wagen schakelt zelf de differentieelsper in wanneer dat kan.

De vooruitgeschoven positie voor de chauffeur – vorig jaar op de R- en de S-serie geïntroduceerd – is nu ook doorgetrokken in de G- en de P-serie. Samen met een verlaagd dashboard maakt dat de zichtbaarheid voor de chauffeur aanzienlijk beter. Dat valt niet enkel op het terrein op maar ook tijdens de ritten op de weg die we deden met de G 500 6×4 (kipper – 50 ton – 14 meter) en de R 520 6×4 (kippertrailer – 40 ton – 13 meter).

Lees alles over Scania in onze Transport & Van In Belgium directory!

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!