Eerste exemplaren Fuso eCanter geleverd bij klanten

Deze morgen mochten de eerste klanten hun allereerste door Mitsubishi Fuso Truck and Bus geproduceerde eCanter in ontvangst nemen in Berlijn. De klanten in kwestie zijn Dachser, DB Schenker, DHL en Rhenus. De Fuso eCanter is de eerste in grote serie geproduceerde volledig elektrische vrachtwagen die door een grote constructeur op de Europese markt wordt gebracht (in 2016 verkocht Fuso 5.800 voertuigen in Europa). Er werden in totaal 90.000 km aan praktische tests afgelegd, waaruit is gebleken dat dit voertuig een besparing van 1.000 euro per 10.000 km oplevert in vergelijking met een voertuig op diesel. De onderhoudskosten gaan bovendien met 30% omlaag (er zijn namelijk minder mobiele onderdelen in een elektrisch voertuig…) en de CO2-emissie daalt met 16 ton per jaar. Technische kenmerken van de eCanter 7C16e

  • Permanent synchrone BorgWarner elektrische motor van 129 kW en een continu koppel van 285 Nm.
  • Versnellingsbak met een enkele versnelling op de achteras.
  • Maximale snelheid begrensd op 80 km/u.
  • 6 packs watergekoelde lithium-ion batterijen met een totaal vermogen van 83 kWh. Dat is één pack meer in vergelijking met het prototype dat vorig jaar tijdens de IAA in Hannover werd voorgesteld. De batterijen wegen 600 kg in totaal.
  • Autonomie van meer dan 100 km zonder stilstaande herlaadbeurt.
  • De batterijen kunnen in één uur voor 80% worden opgeladen in een snel laadstation met gelijkstroom of in zeven uur voor 100% met wisselstroom.
  • Met een MTM van 7,49 ton kan het chassis een nuttig laadvermogen aan van 4,29 ton (opbouw en lading).

Nieuw ecosysteem Voor dit voertuig maakt Fuso gebruik van een integraal ecosysteem met inbegrip van de oplaadbeurten en het TruckConnect-telematicasysteem met rijstijlanalyse van de chauffeur, diagnose op afstand en waarschuwing op afstand m.b.t. alle elektrische defecten. Deze eerste in serie geproduceerde elektrische vrachtwagen roept bovendien vragen op rond de industriële strategie van een groep zoals Daimler, waar Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation deel van uitmaakt. De antwoorden wijzen duidelijk op een verregaande verticale integratie: de batterijen worden geproduceerd door Accumotive (een ander filiaal van Daimler). Mercedes-Benz Energy is volop bezig met de ontwikkeling van diensten die verband houden met de recyclage van de batterijen. Daimler heeft bovendien een participatie genomen in ChargePoint, gespecialiseerd in oplaadinfrastructuur, en in de Israëlische start-up StoreDot dat nieuwe types van batterijen aan het ontwikkelen is. De elektrische motor zelf wordt evenwel vervaardigd door BorgWarner. Op langere termijn werkt Fuso aan een 2.0-versie van de eCanter die voorzien wordt in 2019. Vanaf 2020 zouden er ook modellen met een groter tonnage op de markt moeten verschijnen. Deze modellen zullen hun intrede maken onder de merknaam eFuso, dat tijdens het afgelopen Salon van Tokio werd gelanceerd.

Lees alles over FUSO (Beherman Motors)

video

Beherman Motors mikt op het mid-mile en lastmile segment

Als we Piaggio zeggen, zeggen we in één adem ook Vespa. Maar de Italianen richten nu ook hun pijlen op een commercieel bedrijfsvoertuigengamma en dat resultaat in de gloednieuwe Piaggio Porter NP6. Deze citytruck, die bestuurt mag worden met een rijbewijs B, blinkt uit in zijn compactheid met een hoog laadvermogen en een milieuvriendelijke LPG […]

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo