Eén of meerdere badges om de kilometerheffing te betalen?

 10/09/2015  Claude Yvens  Economie, Wetgeving
Eén of meerdere badges om de kilometerheffing te betalen?

Zullen er één of meerdere badges komen om de kilometerheffing te betalen? Momenteel kan men wettelijk alleen maar via de OBU van Satellic betalen, maar Axxès verklaart via een flash info dat het “actief inzet op de aanvaarding van zijn ViaxxèsSAT satellietbadge als erkend betalingsmiddel op het Belgisch wegennet.” Axxès nodigt transporteurs trouwens uit om zich vanaf 15 september vooraf al te registreren op zijn site.

Wat is daar nu van aan? “Een vergadering over de interoperabiliteitsvoorwaarden zal op 16 september plaatsvinden”, laat Michaël Reul ons weten. “Het juridisch gevecht over de kwestie van de interoperabiliteit gaat dus beginnen”, gaat hij verder.

Voor de UPTR is het duidelijk: Satellic kan niet de enige speler blijven. “Voor Axxès is het cruciaal dat het kan toetreden tot de Belgische markt en dat (ver) VOOR de datum van 1 april 2016. Axxès (of een andere dienstverlener) pas toelaten om zijn diensten aan te bieden nadat alle voertuigen al met een box van Satellic uitgerust zijn, komt eigenlijk neer op een feitelijk monopolie. Dit scenario zou, omdat het op dit moment onwaarschijnlijk (en politiek onverdedigbaar) lijkt, er wel eens voor kunnen zorgen dat er geen enkele andere keuze zal zijn dan het uitstellen van de invoering van de kilometerheffing. In dat geval zal de UPTR het niet nalaten om zijn advocaten op het dossier te zetten en hen voor de Raad van Mededinging een monopoliesituatie te laten aanklagen, die voor de economische actoren, zijnde de vervoerders, nadelig is”, vervolgt Reul.

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!