Een ‘nieuwe’ lichtere Renault T

 22/03/2016  Claude Yvens  News Transport, Trucks
Een ‘nieuwe’ lichtere Renault T

Amper 3 jaar na zijn presentatie krijgt de Renault T een aantal evoluties, die hem lichter maken en er volgens het merk voor zorgen dat er opnieuw een brandstofbesparing gerealiseerd kan worden.

De innovaties die Renault Trucks aan zijn langeafstandsgamma aanbracht, gaan in drie richtingen:
– aerodynamica: een geïntegreerde spoiler (tegen meerprijs) onder de bumper, die toelaat om de luchtstromen beter onder de truck te leiden (foto 1) en een nieuwe lichtere en vaste dakspoiler zonder metalen armatuur (foto 2)
– gewichtsdaling: Renault Trucks kondigt een gewichtswinst aan die kan oplopen tot 114 kg en dat dankzij een reeks van maatregelen, die gericht zijn op verschillende elementen van het chassis, waaronder een hertekende ophanging en een nieuwe achterbrugverhouding. De klant kan ook een aluminium koppelschotel installeren.
– motor: Renault Trucks blijft zijn verschil met Volvo Trucks cultiveren door zijn DTI13 motor een common rail injectie aan te meten, waardoor het een recept toepast dat al gebruikt werd op de DTI11. Volvo Trucks kiest van zijn kant voor pompinjectoren. De Optidrive versnellingsbak beschikt ook over nieuwe afstellingen.

Renault Trucks introduceert tot slot (eindelijk) een voorspellende cruise control, die Optivision heet. Er is hier echter geen sprake van het zich onderscheiden van zijn grote Zweedse broer: het gaat inderdaad om een kloon van de I-See, die dus werkt volgens het principe van de ‘user-generated content’ en niet met een 3D kaart die in het voertuig geïnstalleerd wordt.

Renault Trucks kondigt dankzij deze aanpassingen een potentiële brandstofbesparing van 2% aan en van zelfs 5%, indien de klant opteert voor het Fuel Eco+ pack, dat het Fuel Eco pack koppelt met Optivision.

new_renault_trucks_t_range_2016_5

Foto 1

 

new_renault_trucks_t_range_2016_2

Foto 2

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!