Een ‘draadloze’ Volvo zou 51 ton grondstoffen besparen

De Volvo Groep werkt mee aan een onderzoeksproject om kabels in trucks te vervangen door draadloze sensoren. Dit zou Volvo Trucks moeten toelaten om ongeveer 5.000 kilometer bekabeling minder te gebruiken, wat overeenkomt met 18 ton koper en 33 ton plastic.  In een moderne truck worden kabels bijvoorbeeld gebruikt om stroom en data naar verschillende sensoren te sturen die voor de goede werking zorgen van de onderdelen van de truck, waaronder de versnellingsbak, lichten, schakelaars en airco. Momenteel werkt de Volvo Groep mee aan een Europees onderzoeksproject om sommige kabels in trucks te vervangen door draadloze sensoren. “Wij zijn overtuigd van het grote potentieel van draadloze sensoren. Belangrijk hierbij is dat we dan misschien geen grote hoeveelheden koper en plastic meer moeten gebruiken, wat goed is voor het milieu”, aldus Dhasarathy Parthasarathy, ontwikkelingsingenieur bij de Volvo Groep. Naargelang van de grootte van de truck wordt aanvankelijk gemikt op 40 à 70 meter minder kabels. Aangezien we jaarlijks 100.000 trucks maken, komt dit neer op ongeveer 5.000 kilometer kabels. Wat gewicht betreft, komt dat neer op 18 ton koper en 33 ton plastic. Draadloze sensoren kunnen ook heel wat voordelen inhouden voor de productieafdeling en de onderhoudswerkplaatsen, vooral omdat ze tijdbesparend zijn. “Wanneer een truck naar de werkplaats komt voor een herstelling, kost het veel tijd om storingen op te sporen in lange en moeilijk te bereiken kabels. In de toekomst zouden onze klanten hun truck sneller moeten terugkrijgen van de werkplaats”, aldus Jonas Hagerskans, ontwikkelingsingenieur bij de Volvo Groep.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo