Een ‘disruptief’ 2017 voor Volvo Trucks Belgium

 11/01/2017  TransportMedia  Trucks, Nieuwsbrief
Een ‘disruptief’ 2017 voor Volvo Trucks Belgium

Na het jaar 2016, dat werd gekenmerkt door een sterke opgang van zijn marktaandelen, wil Volvo Trucks Belgium nu zijn posities versterken en in het segment waar zijn aanwezigheid het zwakste is, de lichte motorwagens, zelfs uitbreiden. Maar de ‘baas’, Peter Himpe, wil ook het business model sneller omvormen om zo in te spelen op de actuele disruptieve tendensen. 

‘Disruptief’, een woord dat verandering en omwenteling in zich draagt, is een van de sleutelwoorden van het moment. Als de gevestigde constructeurs niet opletten, kunnen de voorthollende digitalisering en het opkomen van nieuwe actoren in de transportsector volgens Peter Himpe een echte bedreiging vormen. “Nikola One en Charge jagen me meer schrik aan dan mijn huidige concurrenten. Start-ups die vandaag het licht zien, kunnen morgen best in staat zijn een deel van onze activiteiten over te nemen. Daarom hebben we bij Volvo Trucks Belgium een Digital Transformation Team opgezet, een transversaal team dat verschillende innovatieve digitale projecten leidt, zoals de hackathon die we in februari organiseren. En aangezien we ons steeds minder via ons product van de concurrentie kunnen onderscheiden, moeten we ons klaarstomen om onze klanten het best mogelijke dienstenaanbod te bezorgen en dit door niet alleen door onze eigen krachten, maar ook door die van derden te bundelen.”

Bij dit omvormingsproces neemt Volvo Trucks Belgium, gestimuleerd door Peter Himpe, binnen Volvo Trucks een beetje de rol van pilootmarkt op. “Onze huidige organisatie is niet echt aangepast aan het snelle transformatieproces van de economie. Alles gaat nu nog uit van de top van de hiërarchie. Met de digitalisering moeten we ook aanzetten tot vernieuwing vanuit de basis”, waarschuwt Himpe. Zijn initiatief komt er op het ogenblik dat de nieuwe CEO van Volvo Group, Martin Lundstedt, die de vruchten plukt van de besparingen en de rationalisering die zijn voorganger Olof Persson heeft doorgevoerd, nu meer autonomie geeft aan de afzonderlijke merken (daar profiteert onder andere Renault Trucks van) en de internationale markten.

2016, recordjaar

In die context sloot Volvo Trucks Belgium 2016 met uitzonderlijke cijfers af. Het marktaandeel boven de 16 ton bereikte 23.8%, voornamelijk dankzij uitstekende verkoopcijfers bij de trekkers (marktaandeel: 24.5 %). Ook de zware motorwagens haalden opnieuw hun niveau van 2014 (22.3 %) maar de verkoop van lichte motorwagens is teruggevallen tot een marktaandeel van 8.5%. We mogen ons de komende maanden op dit domein dus aan gerichte acties verwachten…

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!