EDI voor KMO’s: motor voor groei

 18/07/2019  Redactie  News Logistics, Advertorial
EDI voor KMO’s: motor voor groei

Het landschap van leveranciers in supermarkten verandert snel. Consumenten kiezen steeds vaker voor lokale producten. De retailer wil op zijn beurt graag een zo breed mogelijk assortiment aanbieden.

Om een product snel in de winkelrekken te krijgen is een soepel proces rondom bestellen, leveren en betalen noodzakelijk. Al jarenlang wordt dit order-to-cash proces ondersteund met EDI-communicatie.

Lagere EDI-integratiegraad in België
In de Nederlandse markt wordt EDI volgens een strak stramien afgedwongen door de grotere ketens zoals AH, Jumbo, Detailresult, Makro en Wehkamp. Door met één standaard te werken, is er niet alleen voor de retailer een voordeel te behalen, maar kunnen ook leveranciers gemakkelijker leveren aan diverse retailers. In de Belgische markt hebben veel retailers hun ‘eigen’ standaard ontwikkeld, waardoor er veel minder sprake was van een standaard voor de hele markt en was er dus ook een veel lagere EDI-integratiegraad. 

Sinds een paar jaar is op initiatief van GS1 de ‘Harmonised Order to Cash’ (HO2C) standaard ontwikkeld. Dankzij deze uniforme berichtenset kunnen KMO’s makkelijker de overstap maken naar een webEDI-oplossing.  

WebEDI biedt veel voordelen: 

  • Alle portalen in één oplossing: Het grote voordeel van webEDI is dat je één oplossing hebt voor alle retailers. Dit bespaart de kosten die meerdere verschillende systemen met zich meebrengen.
  • Geen implementatie nodig: Een webEDI-oplossing heeft geen implementatie nodig. 
  • Geen technische kennis nodig: Het is niet nodig om extra personeel in te huren of diepgaande IT-kennis te hebben om met webEDI aan de slag te gaan. 
  • Zaken doen over de grens: Leveranciers kunnen met één systeem bij retailers in zowel België als Nederland leveren. 
  • Tijdsbesparing: Informatie hoeft niet langer overgetypt te worden: de velden vanuit de order worden automatisch ingevuld in de pakbon en factuur. 
  • Motor voor groei: WebEDI maakt het makkelijker om uit te breiden naar andere retailers zonder extra kosten. Dit maakt het eenvoudiger om te groeien in de toekomst. 

Met webEDI is er nog maar één portaal nodig voor alle handelspartners die H02C gebruiken. Hoe meer handelspartners, hoe groter de voordelen. Of je nu klein of groot bent en in België of in Nederland levert – het is allemaal mogelijk. 

Auteur: Fred van der Heide VP Product Strategy bij Descartes

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!