Ecocombi’s in Wallonië: een eerste commercieel traject voor Ninatrans en AB InBev

 19/12/2017  Frédéric Willems  Economie
Ecocombi’s in Wallonië: een eerste commercieel traject voor Ninatrans en AB InBev

Hoewel Wallonië zijn wegennet via een voorafgaande vergunning al op 1 januari voor ecocombi’s openstelde, openden Ninatrans, AB InBev en Colruyt gisteren het eerste commerciële traject tussen de brouwerij in Jupille en het distributiecentrum in Ollignies. Voor dit traject loopt een testfase van 4 weken.

Bogend op zijn ervaring in Vlaanderen, waar het als eerste een langer en zwaarder voertuig uitstuurde, en zijn jarenlange relatie met AB InBev, pendelt Ninatrans voortaan met een ecocombi tussen Jupille en het distributiecentrum van Colruyt Group in Ollignies, een heen- en terugrit van 320 km op de Waalse wegen en dit zes dagen op zeven. “Twee ecocombi’s vervangen drie klassieke vrachtwagens”, vertelt Steven Van Belleghem, directeur van de brouwerij in Jupille. “Tijdens deze eerste fase doen we het dus met 9 reizen en ruim 2.950 kilometer minder. Als het project wordt verlengd, kunnen we op dit traject jaarlijks wel 38.400 km uitsparen.”

“De regels zijn iets soepeler in Wallonië dan in Vlaanderen”, voegt Benny Smets eraan toe. “Zo hebben we onze vergunning in acht maanden verkregen, na enkele technische details op het voertuig te hebben opgelost. De gevolgen voor het milieu en de economie zouden niet alleen duidelijk groter moeten zijn in Wallonië dan in Vlaanderen – het gaat immers over een langer traject, de Managing Director van Ninatrans legt ook het accent op verkeersveiligheid: “Naast hun bijscholing hebben de chauffeurs ook een intensieve opleiding gevolgd om de verkeersveiligheid te garanderen. Zo is er tijdens het Vlaamse pilootproject geen enkel ongeval gebeurd.”

Bij Colruyt Group verduidelijkt Regine Vaneghem, Hoofd van de Transportafdeling, dat het pilootproject past binnen de strategie voor duurzaamheid van de groep. Die bestaat er onder meer uit om het aantal kilometers dat de trucks afleggen zoveel mogelijk te beperken, onder andere door hun lading te optimaliseren. Zo kunnen de vrachtwagens van de verdeler een bezettingsgraad van wel 95% voorleggen. Ook de Union Wallonne des Entreprises en Logistics in Wallonia zijn in de wolken met dit project, dat er komt na tien jaar knokken en binnenkort door nieuwe projecten wordt gevolgd. Zo hebben ook Galliker, Van Mieghem Logistics en Vincent Logistics een vergunning aangevraagd. Op dit ogenblik zijn al acht projecten goedgekeurd en in 2018 zouden er nog meer moeten volgen.

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!