ECG Conference 2011 : logistiek horig gebonden aan financies

 20/11/2011  Claude Yvens  Expertise Center, Economie

De jaarlijkse conferentie van de ECG greep plaats met op de achtergrond spanningen met veranderlijke hevigheid tussen kopers van vervoer en operatoren van de sector. Operatoren die volgens voorzitter Baldissara niet sterk genoeg zullen zijn om te weerstaan aan een tweede zware crisis in drie jaar tijd.

Wat je zeker niet mag vragen aan een grote groep uit de autosector is duidelijk: Hebben alle schakels van uw logistieke ketens, tot en met degene die de chauffeur betaalt en de vrachtwagen, die uw voertuigen vervoert, financiert het recht hun brood op een deftige manier te verdienen? Wij hebben er niets dan vage antwoorden en verveelde lachjes op gekregen.

Dieselclausules

Nochtans schetst die vraag goed de sfeer van de conferentie 2011 van de federatie der autologistiekers. En brengt ze meer en meer spanningen tussen de asset-based operatoren, die nog het risico aandurven voertuigen én chauffeurs én de 3 of 44 PL te vinden, aan het licht. Zij worden er immers van beschuldigd het beste stuk van de taart weg te snoepen en van het eigenlijke vervoer een doordeweeks werkmiddel te maken.

De gebruikelijke voordrachten zijn nochtans geruststellend: De kwaliteit van onze logistieke operatoren speelt een grote rol in onze concurrentiekracht. De kracht van een bevoorradingsketen zal altijd afhangen van haar zwakste schakel. (Levent Yuksel, Toyota) De contracten op halflange en lange termijn zijn onmisbaar om een voldoende vervoerkracht te waarborgen. (Egon Christ, Daimler) Om onze transporteurs te helpen het hoofd te bieden aan de prijsstijgingen van de brandstof, passen wij onze vervoerprijzen elk kwartaal aan. (eveneens Christ)

Allemaal goed en wel, maar achter de invoering van de dieselclausules door de opdrachtgevers schuilt dikwijls een valstrik voor de transporteur. De koper gaat dikwijls uit van een aandeel van 20% vloeistof in de kostprijs. Dat is stukken minder dan de werkelijkheid in alle landen, zeker in degene waar de lonen van de chauffeurs minder doorwegen (54% in Turkije!). Men zou de dieselclausules moeten kunnen aanpassen aan de werkelijkheid van de kostprijs in elk land… Maar het is uitgesloten te werken met gestandaardiseerde clausules, met het risico de antitrustautoriteiten wakker te schudden (bij de autoconstructeurs een gevoelig onderwerp…). En dat is dan nog maar een voorbeeld…

Is het uit teleurstelling? Eén van de aanwezige aankopers heeft het voor heel de vergadering toegegeven: Het zijn onze financiële directies die de kwaliteit van ons distributieproces afbreken. Dat een financieel directeur de uitnodiging van de ECG volgend jaar nog zal aanvaarden is lang niet zeker…

Het goede nieuws

– Een betere integratie van de transportnetten zou het aantal
  lege terugritten beperken. (Egon Christ, Daimler)
– Als je soms 6 uur nodig hebt om een voertuig te laden, betekent
  zulks dat je het proces flink kan optimaliseren. (Chris De
  Baere, Volvo Logistics)
– Een werkgroep met de ECG (de logistiekers) en de ACEA (de
  constructeurs) zal op 14 december voor het eerst samenkomen.

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!