E-commerce leidt tot disruptie in de logistiek

 22/03/2016  Yannick Haesevoets  Contract Logistics
E-commerce leidt tot disruptie in de logistiek

Je koopt online een boek, maar merkt dat de prijs te laag is voor de gratis verzending. Wat doe je? Wel, voeg nog wat ballast toe aan je winkelmandje tot je boven de 20€ uitkomt, goed voor gratis levering. De ballast stuur je – gratis! – de volgende dag terug. Voila, weer enkele euro’s uitgespaard.

Handige truc, maar het illustreert perfect wat Alex Van Breedam, CEO van Tri-Vizor en professor logistiek in Antwerpen en Leuven, bedoelt wanneer hij het heeft over het dreigende capaciteitstekort  omwille van de e-commerce. “Vandaag rijdt één vrachtwagen op vier leeg en is de gemiddelde beladingsgraad van een niet-lege vrachtwagen zo’n 58 procent. Met e-commerce verkorten de lead times: next-day delivery is gewoon, en same-day delivery en zelfs next-hour delivery steken de kop op. Maar hoe korter de lead time, hoe minder je kan bundelen. Bovendien heb je méér capaciteit nodig om op hetzelfde moment een groter aantal leveringen te moeten doen.” Elke gratis retour is een extra transport en door de verstedelijking en congestie wonen we misschien in afstand niet verder van het distributiecentrum, in tijd zeker wel.

De oplossing is om ook de logistiek te laten evolueren van ownership naar usership. “Wanneer je een e-mail zendt, gaat die over een netwerk van providers die het bericht transporteren zonder dat de verzender zich daar zorgen over moet maken. Hetzelfde kan je toepassen in transport. Als je een container van Spanje naar België wil verzenden, ga je in de toekomst geen vrachtwagen meer sturen naar Spanje die de container gaat ophalen, maar zal je met de lokale beschikbare capaciteit van de transporteurs een traject samenstellen. Dit is het zogenaamde Physical Internet en het maakt gebruikt van de Internet of Things om beschikbare capaciteit te vinden en op te volgen.”

De toekomst ligt dus in het delen van vervoerscapaciteit, benadrukt de expert – al is duidelijk dat technologisch er nog een aantal stappen moeten worden gezet, niet in het minst op vlak van ICT en verpakking, om maar wat te zeggen. Maar de boodschap is duidelijk: “Je zal niet meer kunnen beslag leggen op capaciteit voor jezelf alleen, maar zal moeten gebruiken wat bij jou in de buurt beschikbaar. Dankzij technologie zullen we dan ook weten wat er beschikbaar is in de buurt. Daarmee zal het transport ‘uberiseren’, klinkt het. “Dit zal in eerste instantie, vermoed ik, losbreken in de stadsdistributie, omdat door de toename van de e-commerce de capaciteitstekorten daar het sterkst voelbaar zullen zijn en de pakjes zich het makkelijkst lenen tot alternatieve vervoersmodi, bijvoorbeeld  voetgangers, fietsers…,. En dat zo verder stroomopwaarts in de supply chain, en misschien wel sneller dan we dachten.”

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!