Duisburg en Chinese groep Cosco bouwen grootste inland containerterminal van Europa

De haven van Duisburg gaat met de Chinese groep Cosco Shipping Logistics de grootste inland containerterminal van Europa bouwen. Ook het spoorbedrijf Hupac en barge-operator HTS Group investeren mee. De nieuwe trimodale zone is bestemd om een sleutelrol te spelen op de Nieuwe Zijderoute. Duisport, de uitbater van de haven van Duisburg, heeft beslist om de kolenterminal in de haven in 2020 te sluiten en die te vervangen door een trimodale terminal gericht op de trafieken tussen China en Europa. Volgens Duisport zal de ‘Duisburg Gateway Terminal’ een investering van 100 miljoen euro vertegenwoordigen. Duisport en Cosco zullen elk 30% van de aandelen hebben, Hupac en HTS elk 20%. De terminal moet tegen 2022 op een terrein van 240.000 m² ontstaan. De intermodale infrastructuur zal zes portaalkranen, twaalf bloktreinplatforms, vijf laadzones, drie aanlegplaatsen voor binnenvaartschepen en een opslagzone voor containers van 60.000 m² omvatten. Wanneer de terminal af is, zal de capaciteit 850.000 TEU per jaar bedragen. Vandaag al verloopt ongeveer 30% van al het spoorverkeer tussen China en Europa via de haven van Duisburg. Er rijden zo’n 35 à 40 treinen per week tussen de Duitse binnenhaven en verschillende Chinese steden. Dat aantal moet stijgen tot zo’n 100 per week.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo