Dubbeltest Ford Transit Custom

 02/08/2018  Erik Roosens  Vans
Dubbeltest Ford Transit Custom

De Ford Transit Custom kreeg een grondige update. We testten de best verkochte bestelwagen van Europa al eens kort in Duitsland. Nu konden we er hier enkele dagen mee op pad, eerst met de lange met verhoogd dak, daarna met de korte, lage versie. De eerste met automaat, de tweede handgeschakeld.

De nieuwe Ford Transit Custom bouwt voort op het succes van zijn voorganger die dateert uit 2012. Sinds 2016 wordt hij aangedreven door de 2.0 Ford EcoBlue-dieselmotor die nog eens volledig onder handen werd genomen. In vergelijking met zijn voorganger – de 2.2 diesel – is de tweeliter 13% zuiniger en heeft hij een hoger koppel in de lage toerentallen. De lichtste vermogensversie (105 pk) bereikt zijn maximale koppel van 360 Nm vanaf 1.375 toeren per minuut en dat houdt hij aan tot 2.000 tpm. Bij de 130 pk is het maximaal koppel van 385 Nm beschikbaar tussen 1500 en 2.000 tpm, de krachtigste (170 pk) geeft zijn maximum koppel van 405 Nm vrij tussen 1.775 en 2.500 tpm. In België is de Custom met 130 pk de meest verkochte.

Aan de buitenkant valt de nieuwe Custom op door een trapeziumvormig radiatorrooster in drie delen. Hij krijgt LED-dagrijlichten en HID Xenon-koplampen. Aan de afwerking is extra aandacht besteed. Zo is de gleuf waarin de zijdeur glijdt volledig geïntegreerd in het koetswerk. De Custom is verkrijgbaar met twee dakhoogtes en twee wielbasissen: 2.933 mm of 3.300 mm. De laadruimte is dan respectievelijk 2.555 of 2.922 mm lang. Het totaalgewicht gaat van 2,6 tot 3,4 ton met een maximaal nuttig laadvermogen van 1.450 kg.

Zestrapsautomaat

Voor deze vergelijkende test konden we eerst enkele dagen op pad met de zilverkleurige Ford Transit Custom 320 Limited. Deze L2H2 – lange wielbasis en verhoogd dak – zet een totaalgewicht van 3.200 kg op de grond, heeft een laadvermogen van 959 kg en een laadvolume van 8,3 m³. Hij was uitgerust met de tweeliter motor van 130 pk en de zestrapsautomaat. Deze Limited-versie is rijkelijk uitgerust met onder meer het SYNC 3 multimediasysteem met stembediening. Je kan er je smartphone op aansluiten en die bijvoorbeeld gebruiken om je route te plannen of muziek te beluisteren.

Dezelfde opties waren ook aanwezig in de lichtblauwe Ford Transit Custom 290 Sport die we daarna meekregen. Deze L1H1 – korte wielbasis en laag dak – zet een totaalgewicht van 2.900 kg op de grond en heeft een laadvermogen van 808 kg en een laadvolume van 6,0 m³. De sportversie was uitgerust met de krachtigste tweeliter van 170 pk, voldoende om met de testlading op de E25 de klim na Luik en de helling naar Baraque Fraiture in zesde versnelling te nemen. De Limited Edition is behoorlijk uitgerust maar de Sport doet het met elektrisch verstelbare zetels nog een stuk beter. Om de uitstraling te vergroten, is de sportversie ook uitgerust met 18-duimsvelgen, standaard zijn het 16-duims exemplaren.

Andere opties zijn BLIS dat waarschuwt voor voertuigen, fietsers of voetgangers in de dodehoekzone. De bestuurder wordt gewaarschuwd met een lampje in de buitenspiegel links of rechts als er gevaar dreigt. Cross Traffic Alert waarschuwt dan weer  voor naderende voertuigen als je achteruit rijdt vanuit een garage of van tussen twee bestelwagens. Samen met de achteruitrijcamera en parkeersensoren voor en achter moet dat schadegevallen vermijden.

Intelligent Speed Assistance

De testwagens waren ook voorzien van de Intelligent Speed Assistance die verkeersborden herkent en dubbelcheckt met de gegevens opgenomen in het navigatiesysteem. Het systeem helpt om de snelheidsbeperkingen te respecteren. Je kan het instellen dat de wagen zelf vertraagt, bijvoorbeeld in de bebouwde kom of in een zone 30. Of je laat gewoon het waarschuwingssysteem werken, dat heel precies reageert op de kilometerteller. Als je 31 rijdt in zone 30 of 51 in zone 50 krijg je telkens een waarschuwingssignaal. Je kan het akoestisch signaal eventueel uitschakelen via de boordcomputer. Dat kan je ook doen met het Lane Keeping Alert, maar dan gewoon met een druk op de knop van de hendel links van het stuur.

Beide testvoertuigen waren uitgerust met de Adaptive Cruise Control en die werkt feilloos, zonder horten of stoten en met een grote geleidelijkheid. Gekoppeld aan de automaat is die bijvoorbeeld op de Ring rond Brussel erg handig om de verkeersflow mee te volgen. Het systeem werkt wel niet onder de 30 km per uur.

Hoe is de Ford Transit Custom op de weg? We hadden het al gevoeld bij de korte tests in Duitsland: een Transit Custom rijdt als een personenwagen met een heel precies stuurgevoel. De auto nodigt uit om op een vlotte manier van de ene bocht naar de andere te gaan. Hij kleeft als het ware op de weg, zeker de 290 Sport. Ook de rechtuit stabiliteit is goed. Je hoeft niet voortdurend bij te sturen.

Als de chauffeur er stevig tegen aan gaat loopt het verbruik op tot 9 liter per 100 kilometer. Maar wie spaarzaam met het gaspedaal omspringt, kan het verbruik flink drukken. Zo noteerden we van Bertem naar Zellik op de boordcomputer een gemiddelde van 6,7 liter voor de Transit Custom 290 Sport (normverbruik 6,4 liter). De boordcomputer van de Transit Custom 320 Limited gaf 7,4 liter aan (normverbruik 7,2 liter).

Spaarzaam

De middelste vermogensversie van 130 pk lijkt ons voldoende. Ook de lichtste versie (105 pk) ontgoochelde niet tijdens de korte testrit in Duitsland. Vooral het maximum koppel dat al vanaf 1.350 tpm beschikbaar is, maakt deze versie in stadsverkeer heel aangenaam. De 170 pk sterke versie hoeft voor ons niet, toch niet als de Custom geen zware aanhanger trekt.

De automaat of de handgeschakelde versnellingsbak? De automaat is comfortabel, zeker met de Adaptive Cruise Control maar de manuele transmissie schakelt heel vlot. Omdat de motor in lage toeren ook in de hogere versnellingen perfect zijn werk doet, hoef je niet veel te schakelen. Bij de automaat moet je niet te stevig op het gas gaan als je wil vermijden dat de koppelomvormer doorslipt.

Lees alles over Ford in onze Transport & Van In Belgium directory!

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!