Transportmanagement.be

Drie vragen aan Jean Hilgers

 19/06/2008  Claude Yvens  News Logistics, Contract Logistics

Op 17 juni stelde Jean Hilgers, directeur-schatbewaarder van de NBB, het verslag van de Nationale Bank over het vervoer en de logistiek voor aan een groep ondernemers van Oost-België. Hij gaf een antwoord op onze drie vragen aan…

Warehouse & Logistics: Volgens het verslag van de NBB is de sector vervoer en logistiek goed voor 8% van de nationale economie. Waar plaatst dat ons in de groep der Europese naties?

Jean Hilgers: Dat is helaas moeilijk te zeggen. Alleen de studie van onze Duitse confraters heeft een vergelijkbare methodiek gebruikt, die de rechtstreekse en onrechtstreekse toegevoegde waarde cumuleert. De Duitse logistiek zou daarmee een toegevoegde waarde van 7,2% hebben.

W&L: Denkt u dat de stijging van de olieprijs een grote weerslag zal hebben op het huidige logistieke model?

J. Hilgers: Ik ben ervan overtuigd. De evolutie van de veranderlijke kosten, die gebonden zijn aan de energie-intensiteit, zal leiden tot een modale transfer. Maar het is een natuurlijk lange verschuiving, die niet even snel verloopt als de evolutie van de energieprijzen.

W&L: In vijf jaar tijd heeft Katoen Natie 700.000 m2 overdekte magazijnen gebouwd in haar Antwerpse vestiging Loghidden City. In negen jaar is Trilogiport nog altijd aan de effectenstudie. Wat betekent dat volgens u?

J. Hilgers : Opgelet, het verschil in efficiëntie van de acties tussen het noorden en het zuiden van België is niet altijd zo! Maar de Vlaamse politieke consensus over de haven van Antwerpen is massaal. Die consensus is er nochtans niet in alle dossiers.
De studie van de NBB kan u raadplegen op hier. (BDo)

Tagged With: NBBJean Hilgers