Drainage Deconinck: een Scania op het veld

 07/09/2015  Yannick Haesevoets  Trucks
Drainage Deconinck: een Scania op het veld

Een fonkelnieuwe Scania G370 CB 4×4 HHZ heeft zijn plaats gevonden in de aparte sector van de drainage van landbouwgrond. Het Henegouwse bedrijf Drainage Deconinck heeft deze opmerkelijke Scania nu al enkele weken in gebruik en kan zo zijn drainagespoelen en rollend materieel op een efficiëntere manier over het land vervoeren.

Drainage Deconinck is gevestigd in Jollain Merlin (Brunehaut) en houdt zich al sinds 1989 actief bezig met het draineren van landbouwgrond. Voor draineerwerken is een speciale uitrusting nodig, zowel om op het veld te werken als om er de machines naartoe te brengen. Tot voor kort vertrouwde Drainage Deconinck het vervoer van haar draineerspoelen toe aan een 4×4 met een aanhangwagen. Die 4×4 werd ook gebruikt om heen en weer te rijden tussen de zetel van het bedrijf en de verschillende werven. Maar door steeds terugkerende problemen met dat voertuig zag de familie Deconinck zich genoodzaakt haar manier van werken volledig te herzien.

“We hebben een van onze landbouwtractoren van de hand gedaan die we gebruikten voor het transport van machines. In plaats daarvan hebben we een truck gekocht waarmee we zowel de draineerbuizen heen en weer kunnen voeren, als een rupsgraafmachine van 14 ton kunnen transporteren, die we gebruiken om de drains op elkaar aan te sluiten.

De truck in kwestie is een Scania G370 CB 4×4 HHZ. De motorwagen is uitgerust met een kooiopbouw om de spoelen met drainagebuizen in te laden. De constructie reikt tot een maximale hoogte van 4 m om een zo groot mogelijk volume te kunnen bieden. De spoelen die er elke dag in worden geladen, zijn dan ook vrij omvangrijk, hoewel ze relatief licht zijn: maximaal twee tot drie ton.

“Dit voertuig is zeer specifiek. Elke landbouwer kan u vertellen dat een veld geen pretje is voor een vrachtwagen. En dan vooral een veld dat moet worden gedraineerd, want dat is per definitie al bijzonder modderig. We zochten dus eigenlijk een voertuig dat wat weg had van die trucks uit Parijs-Dakar: met een verhoogd chassis, enkelvoudige en dunne wielen, een zo kort mogelijke wielbasis maar met toch 44 ton op de grond voor zijn prestaties op de weg.”

Eind 2014 kocht de familie deze G370 CB 4×4 aan en begin juni 2015 werd hij geleverd. Na hem een maand te hebben uitgeprobeerd, blijkt de zaakvoerder erg tevreden over zijn aankoop. “Met de Scania kan de hele lading op de aandrijvingswielen worden geladen, wat bij onze 4×4 met zijn aanhangwagen vroeger niet het geval was. En ook op een moeilijk terrein is hij duidelijk veel efficiënter, ook al weegt hij dan een pak meer. De bodemspeling is zelfs veel groter en met zijn dunne wielen kan hij “de modder wegschrapen om de droogte eronder te zoeken”, zoals we zeggen. Vooraleer we de Scania hadden, waren er trouwens drie personen nodig om de machines van de ene werf naar de andere te vervoeren. Vandaag de dag hebben we hiervoor aan twee chauffeurs genoeg, wat betekent dat we een voertuig uitsparen en dat de derde persoon intussen ander werk kan doen. Op een moment waarop het gebruik van tractoren voor transport steeds meer in vraag wordt gesteld, betekent deze truck voor ons dus echt een oplossing voor de toekomst.”

Lees alles over Scania in onze Transport & Van In Belgium directory!

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!