DPDgroup en de groep Renault buigen zich over de laatste kilometer

DPDgroup werkt aan de toekomst van ‘last mile’-leveringen met een nieuw conceptvoertuig van Renault: de EZ-PRO. De problematiek van de laatste kilometer (of last mile, als u dat liever hoort) wordt steeds nijpender. Met de toenemende onlineaankopen wordt een exponentiële groei van de bijhorende markt en dus ook van deze problematiek verwacht. In 2017 kocht 57% van de Europeanen goederen online aan. In 2025 zou het totale aantal verzendingen aan particulieren in Europa moeten verdubbelen. Jaarlijks zullen meer dan 15 miljard pakjes worden afgeleverd, en dit voornamelijk in de steden. Een van de uitdagingen van bedrijven zoals DPDgroup, is dus het creëren van duurzamere steden. Hiervoor werkt het bedrijf aan intelligentere leveringsdiensten en geoptimaliseerde leveringsprocessen in de stadskernen. Vandaag doet het bedrijf beroep op een concept dat door Renault is ontwikkeld. Het betreft een zelfrijdend voertuig waarvoor DPDgroup verschillende scenario’s in gedachten heeft. Eerst en vooral is er het autonome vervoer naar de leveringszone. Het voertuig wordt in een sorteercentrum van DPDgroup in de rand van de stad geladen, waarna het autonoom naar een bepaald punt in de stad rijdt. Daar aangekomen, neemt een chauffeur het stuur over. Een andere gebruiksmogelijkheid: de Renault EZ-PRO als mobiele loketkast. DPDgroup plant een traject met leveringspunten en verwittigt de bestemmelingen wanneer ze hun pakjes kunnen gaan oppikken of afgeven. De bestemmelingen kunnen zelf het leveringsadres kiezen.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo