Doorbraak in Seine-Nordproject

De Franse regering heeft een bijdrage van 1,1 miljard euro toegezegd aan het Seine-Nordproject. Dit is een doorbraak, omdat er al jaren problemen zijn met de financiering van het nieuwe kanaal tussen de Parijse regio en het Scheldebekken. De werken zouden in 2020 kunnen beginnen, met als doelstelling een opening van het kanaal in 2030.

Het kanaal zal Compiègne (even ten Noorden van Parijs) verbinden met Cambrai (nabij de Belgische grens). Het is een ambitieus project: het kanaal wordt 107 km lang, 4,5 m breed en 54 m breed. Het project zal 4,9 miljard kosten. De Franse overheid moet iets meer dan 1,1 miljard inbrengen, maar de regering van president Emmanuel Macron zette in 2017 alles ‘on hold’ om budgettaire redenen. Ze heeft de som nu dan toch toegezegd. Lokale overheden trekken een even hoog bedrag uit. Europa zou iets meer dan 2 miljard inbrengen.  De rest zou geleend worden. Met de toezegging van 1,1 miljard euro deblokkeert de Franse regering het hele dossier.

Het kanaal is een belangrijk element is het grotere Seine-Schelde-project, dat de Parijse regio moet verbinden met de Benelux en de zeehavens van de Schelde-Rijn Delta. Met de verbinding hoopt men op een aanzienlijke modal shift tussen de twee economische gebieden.

In Frankrijk zijn er ook tegenstemmen, omdat Le Have en Rouen nog meer concurrentie zullen krijgen van de Benelux-havens. (foto Danser)

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo